ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» اخبار » اخبار ۴

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

اخبار ۴ 

»عناوین اخبار 

 

» نمايشگاه آثار استاد منذر در حاشيه همایش «بیدارگر بصیر»

» آثار مرحوم‌ ابوالحسنی‌ در عرصه‌ تاریخ‌پژوهی،‌ گره‌گشاست

» «بوسه بر خاک پي حيدر» يک نظريه جديد در حوزه فردوسي‌شناسي است

 » گزينه‌هاي روي ميز غرب براي تحقير ملت ايران

 
 

3 اسفند 1392
به مناسبت دومین سالگرد درگذشت استاد حجت الاسلام والمسلمین دکتر علي ابوالحسني
نمایشگاه آثار استاد منذر در حاشیه همایش«بيدارگر بصير»  
 
در حاشيه همايش «بیدارگر بصیر» كه به مناسبت دومین سالگرد درگذشت استاد حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی ابوالحسنی(منذر) برگزار ميشود، نمايشگاهي از آثار استاد و همچنين ساير كتب و نشريات موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران برپا خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران،‌ استاد ابوالحسنی«مُنْذِر»، در زمينه‌های مختلف؛ به ویژه تاریخ، عقاید، کلام و ادبیات قلم زده‌اند و مصاحبه‌های علمی‌ داشته‌اند به گونه اي كه تا زمان فوت اين استاد و مورخ ، نزدیک به «‌ یکصد و چهل» عنوان از کتاب‌ها و مقالات ایشان عرضه شده‌اند. برخی از این تألیفات، قبل از انقلاب با نام مستعار « ع. منذر» منتشر شده‌اند. همايش بیدارگر بصیر اما فرصت مناسبي است تا آثار حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالحسنی معرفي شود به همين جهت، ‌موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ،‌ نمايشگاهي از كتب استاد منذر و همچنين ساير آثار ونشريات فاخر تاريخي اين موسسه را در جنب همايش بيدارگر بصير بر پا مي دارد.
بوسه بر خاک پی حیدر (ع) ، سیاهپوشی درسوگ ائمه نور؛ریشه های تاریخی ، مبانی فقهی، ؛ نگاهی به اصل ولایت فقیه، میعاد با استاد مطهری شهید راه تطهیر سیمای فرهنگ اسلامی از زنگار غرب زدگی و شرق زدگی، تحلیلی از نقش سه گانه شهید شیخ فضل الله نوری در نهضت تحریم تنباکو، تراز سیاست؛ جلوه هایی از سیاست و مدیریت شیخ انصاری، سیاهپوشی در سوگ ائمه نور(ع) و ریشه های تاریخی و مبانی فقهی از جمله آثار فاخري است كه به قلم استاد منذر منتشر شده است.

حجت‌الاسلام‌ غلامی:

آثار مرحوم ابوالحسنی در عرصه تاریخ پژوهی،گره گشاست 

در آستانه فرارسیدن دومین سالگرد درگذشت استاد فقید حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر علی ابوالحسنی (منذر) و برگزاری همایش «بیدارگر بصیر» در 5 اسفندماه به همت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی،حجت‌الاسلام رضا غلامی،رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی «صدرا»، به تبیین ویژگی‌های علمی و اندیشه‌ای مرحوم ابوالحسنی پرداخت.
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران به نقل از «منانشر»،  حجت‌الاسلام رضا غلامی در درباه مبانی فکری و اندیشه‌ای مرحوم استاد ابوالحسنی، گفت: ایشان را باید یک مورخ و تاریخ‌پژوه کم‌نظیر به‌شمار آورد که عمر خود را وقف باز کردن گره‌های تاریخ معاصر ایران کرد. البته باید توجه داشت که ایشان فقط به روایتگری تاریخی اکتفاء نمی‌کرد؛ مرحوم ابوالحسنی برای خود رسالت نقد تاریخی قائل بود لذا سعی می‌کرد در کنار ارائه دقیق و بی‌کم و کاست یک واقعه تاریخی، آن را از چشم یک عالم دینی و یک انقلابی اصیل مورد نقد و بررسی قرار دهد.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی «صدرا» افزود: واقعاً کسی را به سخت‌کوشی ایشان سراغ ندارم؛ اگر قانع می‌شد که ورودش به یک عرصه پژوهشی برای اسلام و انقلاب اسلامی ضرورت دارد، هرگونه رنج و سختی را برخود تحمیل می‌کرد تا امکان ورود به آن عرصه فراهم شود. بر همین اساس، بسیاری از کارهای وی که سابقه ده ساله ویا بیشتر داشت، به دلیل انجام کارهای پراکنده که برحسب ضرورت پذیرفته بود، روی زمین می‌ماند.
وی تصریح کرد: جالب است بدانید، از استاد ابوالحسنی چند ده هزار فیش پژوهشی ارزشمند به جای مانده که نشان دهنده وسعت کارهای مطالعاتی آن مرحوم و برنامه دقیق و مفصّلی است که برای کارهای پژوهشی داشت. بنده ورود استاد به کارهای ضروری را ناشی از غیرت اسلامی و انقلابی‌اش می‌دانم. غیرتمندی مرحوم ابوالحسنی باعث می‌شد که ایشان به‌ویژه در برابر حوادث، وقایع و آنچه که به اسلام و انقلاب لطمه می‌زد، بی تفاوت نباشد و با تمام وجود به آن بپردازد.
حجت‌الاسلام غلامی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین ویژگی آثار تاریخی مرحوم ابوالحسنی ادامه داد: آثار ایشان، اغلب در عرصه تاریخ پژوهی، نقش گره‌گشایی دارد. به‌عبارت دیگر به ده‌ها سوال و شبهه پیچیده پاسخ می‌دهد و بن بست‌ها را از میان می‌برد.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی «صدرا» درخصوص تاثیر آثار حجت‌الاسلام دکتر ابوالحسنی در فهم صحیح تاریخ معاصر ایران به‌ویژه در دوره مشروطه اظهار داشت:واقعیت این است که مطالعه آثار استاد ابوالحسنی می‌تواند علاوه بر ایجاد بینش تاریخی، عمق فکری افراد را نیز افزایش دهد. ایشان عادت داشت وارد لایه‌های عمیق وقایع و پدیده‌های تاریخی شود و آن را با تمام جزئیات مورد بررسی قرار دهد. البته ورود مرحوم استاد ابوالحسنی به جزئیات، مانع از کلان نگری هم نمی‌شد.
وی افزود: به اعتقاد بنده، هیچ‌کس مثل استاد ابوالحسنی نهضت مشروطه را نمی‌شناخت و به ابعاد و لایه‌های زیرین آن اشراف نداشت. با اینکه با وفات استاد فعالیتش در حوزه مشروطه‌پژوهی ناقص ماند اما به اعتقاد من، مطالعه آثار ایشان در عرصه مشروطه، فهم ممتاز و منحصر بفردی از آن واقعه مهم برای افراد ایجاد می‌کند که نسبت بیشتری با حقیقت دارد.
حجت‌الاسلام غلامی با ارزشمند و خواندنی توصیف کردن همه آثار مرحوم ابوالحسنی، توضیح داد: مجموعه آثار استاد درباره شیخ فضل الله نوری خصوصا به خاطر عشقی که ایشان به آن شهید والامقام داشت، در میان آثار گوناگون وی کاملاً شاخص است. البته آثار علمی ایشان درباره فرقه ضالّه بهائیت هم ‌ممتاز است. بعید می‌دانم این حجم افشاگری‌ای که مرحوم ابوالحسنی درباره بهائیت دارند در گذشته سابقه داشته باشد.
گفتنی است مرحوم حجت الاسلام دکتر ابوالحسنی مشهور به «منذر»، از استادان و محققان برجسته عرصه تاریخ پژوهی دوران معاصر ایران بود که حاصل 30 سال تلاش و مجاهدت وی در این زمینه منجر به تالیف ده‌ها اثر ارزشمند شده است. ایشان در چهارم اسفندماه سال 1390 در سن 56 سالگی به دیار حق شتافت.
 

 

سلام دکتر محمدرضا سنگري:
 «بوسه بر خاک پي حيدر» يک نظريه جديد در حوزه فردوسي‌شناسي است

سنگري، شاعر و پژوهشگر ادبيات با تاکيد بر اينکه کتاب «بوسه بر خاک پي حيدر» استاد منذر، يک نظريه جديد در حوزه فردوسي‌شناسي است، افزود: اگر قرار باشد پنج کار بزرگ را در حوزه شاهنامه‌پژوهي نام ببريم، بي‌ترديد يکي از آنها همين کتاب است.

به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، همايش «بيدارگر بصير» به مناسبت بزرگداشت دومين سالگرد درگذشت تاريخ‌پژوه فقيد مرحوم علي ابوالحسني (منذر) با عنوان با حضور حجت الاسلام و المسلمين دکتر عبدالحسين خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه و رياست انجمن فلسفه و حکمت، حجت الاسلام خسروشاهي محقق و پژوهشگر، ‌محمد رجبي رياست کتابخانه مجلس، محمدحسين‌ دانايي محقق و پژوهشگر‌ و دکتر محمدرضا سنگري محقق و پژوهشگر حوزه ادبيات به همت مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و با همکاري مجمع ناشران انقلاب اسلامي، 5 اسفندماه در سالن سوره حوزه هنري برگزار شد.
محمدرضا سنگري، شاعر و پژوهشگر ادبيات و عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در اين مراسم در تبيين برخي از وجوه شخصيت ادبي مرحوم منذر، گفت: برخلاف انگاره‌اي که به ظرف چندان بها نمي‌دهد و مظروف را اصل مي‌داند، معتقدم شان ظرف گاه همتاي مظروف و گاه حتي فراتر از مظروف است و چه بسيار انديشه‌هاي بزرگي که به خاطر بيان نامناسب، به تعبيري به قربانگاه ظرف نامناسب رفتند.
 
وي اضافه کرد: بارها انديشيده‌ام که اگر مرحوم منذر براي خود نامي جز«منذر» انتخاب مي‌کرد چه واژه‌اي مي‌توانست نشانگر نام شخصيت و آثار او باشد؟ به عقيده من واژه‌اي گوياتر از «منذر» براي بيان سير انديشه و ترجمان دغدغه‌هاي ايشان نيست. من نمي‌دانم آيا نام منذر را به او دادند يا خود برگزيد. معمولا متداول است که شاعران براي خود تخلص انتخاب مي‌کنند و نه نويسندگان و انتخاب نام منذر حاکي از ذوق سليم و نگاه ديده‌بان ايشان است.
سنگري در ادامه به بيان مصاديقي از نوآوريها و شخصيت ادبي مرحوم منذر پرداخت و گفت: ايشان در انتخاب نام کتابهايش نيز ذوق بسيار به خرج داده‌اند و گاه نامهايي انتخاب کرده که رشک برانگيزند؛ مانند «آيينه‌دار طلعت يار» درباره اديب پيشاوي، «بوسه بر خاک پي حيدر»، «پايداري تا پاي دار»، «آخرين آواز قو»، «ديده‌بان بيدار»، «انديشه سبز، زندگي سرخ»، و... اين ذوق در نامگذاري حتي در انتخاب نام فصول کتاب هم فوق‌العاده بوده است. بنا به تاکيد وي قدرت واژه سازي و ترکيب سازي استاد منذر بي نظير بود و وي تاريخ نگاري بود که دغدغه صورت هم داشت و در آثار خود صورت و معنا را به طرز لطيفي جمع کرده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به کتاب «بوسه بر خاک پي حيدر» مرحوم منذر گفت: اين اثر يک نظريه جديد در حوزه فردوسي‌شناسي است و اگر قرار باشد 5 کار بزرگ در حوزه شاهنامه‌پژوهي را که رونويسي از روي هم نباشند، نام ببريم بي‌ترديد يکي از آنها همين کتاب است که به قلم يک حوزوي به نگارش درآمده و در آنجا با دلايل متقن روشن کرده که فردوسي علاوه بر شاعري در ساحت عرفان و اخلاق هم صاحبنظر است.

رئيس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامي پژوهشگاه علوم انساني مطرح كرد
 گزينه‌هاي روي ميز غرب براي تحقير ملت ايران

رئيس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامي پژوهشگاه علوم انساني منافع درازمدت، نامتوازن بودن در سود و زيان قراردادها و تحقير ملي بعد از قراردادها را از موارد مشابه سياستهاي ديروز و امروز غربيها نسبت به ايران برشمرد و افزود: امروز غرب بعد از قرارداد ژنو بحث گزينه‌هاي روي ميز خود را مطرح کرد تا ملت ما را تحقير كند.

به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، همايش «بيدارگر بصير» به مناسبت بزرگداشت دومين سالگرد درگذشت تاريخ‌پژوه فقيد مرحوم علي ابوالحسني (منذر) با عنوان با حضور حجت الاسلام و المسلمين دکتر عبدالحسين خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه و رياست انجمن فلسفه و حكمت، حجت الاسلام خسروشاهي محقق و پژوهشگر، محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس جمهور‌، ‌محمد رجبي رياست كتابخانه مجلس، محمدحسين‌ دانايي محقق و پژوهشگر‌ و دكتر محمدرضا سنگري محقق و پژوهشگر حوزه ادبيات به همت مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و با همكاري مجمع ناشران انقلاب اسلامي 5 اسفندماه در سالن سوره حوزه هنري برگزار شد.
دكتر موسي نجفي كه در همايش«بيدارگر بصير» سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: تجربه تاريخي نشان داده که هرگاه در صحنه شطرنج سياست مات شده‌ايم، علت آن خوشبيني بيش از اندازه به غربيها بوده است.
موسي نجفي، رئيس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي سخنران اين مراسم، طي سخناني با اشاره به عبارتي از شهيد مطهري گفت: هر چه در تاريخ عميق‌تر بشويم سياست روز را بهتر مي‌شناسيم و بالعکس هر چه در مسائل روز عميق‌تر بشويم تاريخ را بهتر مي‌شناسيم. مرحوم منذر خطي را دنبال مي‌کردند که از سويي از تاريخ شفاهي بوده و از سويي هم خطي از مرحوم آيت‌الله شيخ حسين لنکراني گرفته بود.
وي افزود: مرحوم لنکراني نفرت عجيبي نسبت به انگلستان داشت و در آثار مرحوم منذر هم اين خط همچنان محفوظ مانده است. خطي به ظاهر ناهمگون که در آن براي نمونه ايشان از شيخ فضل‌الله نوري، مصدق، محمد مسعود و گاندي تجليل مي‌کند و در واقع رشته‌اي که اينان را به هم پيوند مي‌دهد، جنبه ضدانگليسي بودن همه آنهاست.
 
عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي اضافه کرد: مطالعه آثار مرحوم منذر به انسان بصيرت تاريخي مي‌دهد که مقدمه بصيرت سياسي است و اگر اين جريان‌شناسي نباشد، تاريخ صرفا قبرستان اسناد است و ندانستن اين جريان‌شناسي ما را از محاوره عميق با تاريخ محروم مي‌کند.
وي با اشاره به اثري از مرحوم منذر با عنوان «جهاد دفاعي و جنگ صليبي ايران و روس تزاري» درباره جنگ ايران و روس افزود:‌ اين كتاب جزء آثار اوليه ايشان است و ما با مطالعه آن و آشنايي با موضوعاتي چون قراردادهاي ننگين گلستان، ترکمانچاي و... مواضع علما و خيانات برخي شخصيتها و موضوعات متعدد تاريخي ديگر، مي‌توانيم وضعيت امروز خودمان مثلا در مذاکرات ژنو را بدون افراط و تفريط تحليل کنيم.
نجفي تصريح کرد: يکي از نمونه‌هاي بارز در تطبيق وضعيت ديروز و امروز ما بحث راستي‌آزمايي است. روس و انگليس و فرانسه و آمريکا اين همه خيانت در حق ما کردند و باز امروز در مذاکرات ما را دروغگو و بي‌اعتماد خطاب مي‌کنند؛ ما فقط کافي است دروغهاي اينان را ليست کنيم و جلوشان بگذاريم تا روشن شود که راستي‌آزمايي از کدام سو بايد صورت بگيرد.
وي خاطرنشان کرد: بحث ديگر عدم تعهد به پيمان است و تجربه تاريخي ثابت کرده که نزديكي اينها به ما براي تامين منافع خودشان است. همانگونه که در گذشته ما را وسيله‌اي براي حفظ منافع استعماري خود قرار داده بودند و مي‌خواستند از طريق ايران منافع خود در هند و کمپاني هند شرقي را محافظت کنند، امروز هم به دنبال منافع خود هستند.
 
عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي تصريح کرد: همچنين تجربه تاريخي نشان داده که هرگاه در صحنه شطرنج سياست مات شده‌ايم، علت آن خوشبيني بيش از اندازه به غربيها بوده است. نکته ديگر تهاجم فرهنگي بعد از تهاجم نظامي است. فتنه بابيت را تنها يک دهه بعد از تحميل عهدنامه ترکمانچاي در ايران ايجاد کردند و در زمانه ما نيز بعد از جنگ تحميلي، انواع تهاجمات فرهنگي را تاکنون به اين کشور اعمال کرده‌اند.
وي ايجاد منافع درازمدت، نامتوازن بودن در سود و زيان قراردادها و تحقير ملي بعد از قراردادها را از ديگرموارد مشابه سياستهاي ديروز و امروز غربيها نسبت به ايران برشمرد و گفت: در گذشته نيز بعد از عقد قراردادها ملت ما را تحقير مي‌کردند، تا آنجا که ملت اين تحقيرها را برنمي‌تافت و بر آنان مي‌شوريد. به خاطر همين مسائل بود که گريبايدوف سفير روس را کشتند. امروز هم بعد از قرارداد ژنو بحث گزينه‌هاي روي ميز خود را مطرح کردند.
نجفي اضافه کرد: نکته‌اي که درس ديروز و امروز تاريخ براي ماست و البته بيشتر آنان بايد آن را مطالعه کنند، غيرقابل پيش‌بيني بودن قيام مردم و بسيج ملي و نيز نقش و جايگاه محوري علما و مرجعيت در ايران است. آثار مرحوم منذر آسيب‌شناسي خوبي را نسبت به استعمار انگليس نشان مي‌دهد و بيانگر اين امر است که اگر شفاف‌سازي سياسي نکنيم مطمئنا مردان بصيري مانند مرحوم منذر با شفاف‌سازي تاريخي خيلي از مسائل را روشن خواهند کرد.
 

 
 

 

 
 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org