ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» تاريخ شفاهي » توافق نيروهاى ملّى، مذهبى و فدائيان اسلام، در قتل رزم‏آرا

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

توافق نيروهاى ملّى، مذهبى و فدائيان اسلام، در قتل رزم‏آرا 

مصاحبه داود اميني با محمّدمهدي عبدخدايي

 

به هر جهت، من نظرم اين است كه راجع به رزم‏آرا قدرتهاى برتر آن روز، مخصوصا آمريكاييها و روسها، توافق كرده بودند. امتياز مورد نظر روسها اين بود كه دستجات چپ در زمان رزم‏آرا آزاد باشند. همانطور كه مى‏دانيد، ده نفر از رهبران حزب توده را رزم‏آرا، به وسيلة ستوان قبادى، از زندان فرارى داد. خسرو روزبه، به نوشتة على‏اكبر صفى‏پور، مدير مجلة اميد ايران ــ كه واسطه اين كار بود ــ به طور مخفيانه، با رزم‏آرا ملاقات كرد. رزم‏آرا خسرو روزبه را از زندان دهباده آزاد كرد و دوباره او را براى تدريس به دانشكدة نظام فرستاد. اين مشخص مى‏كند كه روسها روى رزم‏آرا نظر داشتند. ضمنا، روزنامه‏هاى آن روز موجود است، شبنامه‏هايشان مشخص است؛ مى‏شود مراجعه كرد. آمريكاييها توافق داشتند، انگليسيها هم توافق داشتند، براى اينكه رزم‏آرا مايل بود يك قرارداد نفتى مثل قرارداد آرامكو، منعقد كند. امّا، نيروهاى مذهبى بودند كه مى‏گفتند نه شرقى، نه غربى. جبهة ملّى، زير پوشش اينكه من با سياست موازنة منفى، مى‏خواهم انگليسيها را به وسيله آمريكاييها بيرون كنم، بعدا آمريكاييها را به وسيلة روسها بيرون كنم، هميشه با يك قدرت برتر در تماس بود.

 

 
فدائيان اسلام چند بچه مسلمان بودند، دور هم جمع شده بودند، معتقد به«نه شرقى، نه غربى» بودند و ملّى شدن نفت را مظهرى مى‏دانستند براى نفى قدرتهاى سلطه‏گر آن روز كه به ايران نظر سوء داشتند. بالاتر از اين، معتقد به حكومت اسلامى بودند. معتقد بودند در ايران اگر حكومت اسلامى بشود، خود به خود، اين حكومت اسلامى نفت ايران را به غرب نمى‏فروشد و آب به آسياب دشمن نمى‏ريزد. به همين جهت، فدائيان اسلام نسبت به رزم‏آرا اعلام موضع مى‏كردند. مرحوم نواب صفوى گفت: رزم‏آرا به وسيلة سردار فاخر حكمت ــ كه از دوستان مرحوم محى‏الدّين شيرازى و يكى از علماى بزرگ شيراز، وكيل و مدتها رئيس مجلس بود ــ به من پيغام داد كه پرونده‏ها را از بين مى‏برم، شما را سفير ايران در پاكستان مى‏كنم. به نوعى از در سازش با اينها وارد شده بود كه اينها نپذيرفتند و گفته بودند: حرف ما همان است: نفت بايد ملّى شود و حكومت اسلامى شود؛ حكومت شما غيرقانونى است.
 
از طرفى، رزم‏آرا از مجلس رأى اعتماد گرفته بود، 91 رأى اعتماد گرفته بود از صد و پنج نماينده كه در مجلس بودند. آن موقع كل نمايندگان مجلس 112 نفر مى‏شدند و دورة مجلس دو ساله بود. توى خاطرات مكّى هست و حتّى در خاطرات ديگر رهبران جبهة ملّى هست كه وقتى رزم‏آرا به مجلس آمد، مصدق چگونه برخورد كرد. وحدت اين سه شخصيت كه هر كدامشان به نظر من مظهر يك جريان بودند ــ دكتر مصدق مظهر روشنفكرى جريان سياسى بورژوازى اين مملكت بود، آيت‏اللّه كاشانى مظهر حركتهاى مذهبى سنتى و نواب صفوى مظهر حركتهاى تند مذهبى بود كه آن روزها در تمام كشورهاى اسلامى جريان داشت ــ در سال 1329 شكل گرفت. نواب صفوى مخفى بود. مرحوم آيت‏اللّه كاشانى توى خانه‏اش مرتب جلسه‏ها را تشكيل مى‏داد. دكتر مصدق هم در مجلس بود و رياست كميسيون نفت را برعهده داشت.
 
تحت اين وحدت ملاقاتهايى صورت مى‏گرفت. اين ملاقاتها را نواب صفوى هم گفته، در پرونده نواب صفوى هم هست. اگرچه دكتر مصدق انكار كرده، ولى محل اين ملاقاتها منزل حاج محمود آقائى بوده است. كسانى كه شركت مى‏كردند عبارت بودند از: احتمالاً حسين مكى (كه حالا زنده است)، سيد محمود نريمان، حائرى‏زاده، عبدالقدير آزاد و ابوالحسن حائرى‏زاده. دكتر مصدق، از آقايان ديگر محافظه‏كارتر بوده كه شركت نكرده است؛ به نيابت از خودش، دكتر فاطمى را فرستاده و او در جلسات شركت كرده است. در آنجا آقايان قول دادند حكومت را اسلامى اعلام كنند و مقدمات اسلامى شدن حكومت را فراهم كنند. مشروبات الكلى را، به محض اينكه به حكومت رسيدند، جمع كنند. تشكيلات رسومات را ببندند. به زنان تبليغ كنند كه عريان نباشند و از نوعى پوشش اسلامى استفاده كنند. اينها همه توى آن جلسه مطرح شده است. بعد، آقايان گفتند: اگر رزم‏آرا از سر راه برداشته بشود، همة كارها درست مى‏شود. يكى از برادران كه شركت كرده بود، گفت: من بودم آن شب كه اين آقايان به منزل حاج محمود آقايى آمدند. خليل طهماسبى مسئول اين كار شد، حضرت خليل طهماسبى. اين مرسوم بود ميان فدائيان اسلام كه هركس كارى مى‏كرد به او حضرت مى‏گفتند. آنها به نواب صفوى قول دادند چنانچه رزم‏آرا را از سر راه ما بردارى ــ به هر طريقى شده ــ اين كارها را انجام مى‏دهيم. شايد آنجا كشته شدن رزم آرا مطرح نبوده؛ امّا شهيد نواب صفوى قول داده كه، به هر طريقى شده، رزم‏آرا از جريان خارج بشود. روش نواب صفوى هم اين بود. البته ابتدا، به طرف اخطار مى‏كرد، چنين نبود كه اخطار نكند. مشخص است كه توافق كردند؛ اگر توافقى نبود، چرا در ميتينگى كه در دوازدهم اسفند سال 1329، در مسجد شاه تهران ــ مسجد امام كنونى ــ از طرف فدائيان اسلام اعلام شد، جبهة ملّى از مردم دعوت كرده كه در ميتينگ شركت كنند؟ چرا آيت‏اللّه كاشانى دعوت كرد در اين گردهمايى مردم شركت كنند؟ در حقيقت، تمام نيروها، اعم از مذهبى، ملّى، از مردم دعوت كردند در اين گردهمايى كه فدائيان اسلام اعلام كرده‏اند، شركت كنند.



نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org