ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» تاريخ شفاهي » تحصن فدائيان اسلام در بيت مرجعيّت آيت‏اللّه بروجردي، براي آزادي آيت‏اللّه کاشاني

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

تحصن فدائيان اسلام در بيت مرجعيّت آيت‏اللّه بروجردي، براي آزادي آيت‏اللّه کاشاني 

مصاحبه داود اميني با محمّدمهدي عبدخدايي

 

نواب گفت: به محض اينکه باخبر شدم آيت‏اللّه کاشاني دستگير شده و فرستاده شده به قلعه فلک‏الافلاک، فهميدم که سراغ من هم خواهند آمد. مخفي شدم. فورا فدائيان اسلام را سازماندهي کردم، آنهايي را که بودند، فرستادم قم تا در منزل آيت‏اللّه بروجردي متحصن بشوند. الآن بعضي از آن متحصنين زنده‏اند و حالا پير شده‏اند. در تحصن با آنها بد رفتار مي‏شود. درهاي خانه را مي‏بندند. اينها متحصن شده‏اند در منزل آيت‏اللّه بروجردي تا آيت‏اللّه بروجردي اقدامي بکند. يک روحاني را تبعيد کرده‏اند. حتّي بچه‏ها سيب زميني پخته از پشت بام براي متحصنين مي‏فرستند. مي‏خواهند متحصنين را بيرون کنند، اينها بيرون نمي‏روند؛ تا بالاخره مثل اينکه آيت‏اللّه بروجردي قول مي‏دهد اقدام کند و متحصنين را در مهمان‏خانه اِرم پذيرايي مي‏کنند. وقتي هم که از آنجا مي‏آيند يک عده‏شان هم در راه دستگير مي‏شوند. منتها اين جريان باعث مي‏شود که آيت‏اللّه کاشاني از قلعة فلک‏الافلاک به لبنان فرستاده شود. قلعة فلک‏الافلاک امروز، در نتيجة وجود راههاي نزديک و آسفالت بودن راهها، جاي بدي نيست؛ ولي آن روز يکي از تبعيدگاههاي بد بود. حتّي بعد از 28 مرداد هم يکي از تبعيدگاههاي بد بود. يادم مي‏آيد محمود ژندي، مدير روزنامة به سوي آينده ــ که روزنامة توده‏ايها بود ــ آنجا بود. خليل ملکي هم بود. او از اعضاي تشکيل‏دهندة حزب توده بود و از حزب توده انشعاب کرده و آمده بود با دکتر بقايي همکاري مي‏کرد. بعدا هم از دکتر بقايي جدا شده و به دکتر مصدق پيوسته بود. بعدها هم با شاه ملاقات کرد.

 
خليل ملکي و محمود ژندي را هم بعد از 28 مرداد به فلک‏الافلاک تبعيد کرده بودند. مرحوم دکتر ناظرزادة کرماني هم در جبهة ملّي بود. شايد هم الآن اگر مانده بود، در نهضت آزادي بود. اين را هم تبعيد کرده بودند به فلک‏الافلاک. مرحوم ناظرزاده کرماني شعري گفته بود:


ژندي بنگر گردش چرخ فلکي را                                               آورده به پيش تو خليل ملکي را

خوب، فلک‏الافلاک جزو تبعيدگاههاي سخت و بسيار ناراحت‏کننده بود، مخصوصا قلعه‏اش. اين تحصن موجب شد که آيت‏اللّه کاشاني از قلعة فلک‏الافلاک به لبنان فرستاده شود. خود اين فرجي بود؛ مبارزه ابعاد جديدي پيدا کرد.
 

دکتر مصدق رهبري سياسي و نواب صفوي، رهبري به قول ما نظامي يا سازماندهي اجرايي، را به دست گرفتند. آيت‏اللّه کاشاني هم، ناخودآگاه رهبري مذهبي ـ سياسي در خارج کشور را در دست گرفت. در خلال اين قضايا، اتفاقاتي هم مي‏افتاد. فدائيان اسلام شهرتي پيدا کرده بودند. در شهرستانها، علاقه‏مندان زيادي پيدا کرده بودند. براي اوّلين بار بود که جوانها به خاطر اينکه فدائيان اسلام مبارزة مسلحانه مي‏کنند، برخوردهاي تند مي‏کنند، به فدائيان اسلام اقبال کرده بودند. فدائيان اسلام مقبول جوانها واقع شده بودند. مبارزه با بيديني بعضي از جوانهاي معتقد به مذهب را جذب کرده بود و آنها به تعبيت از فدائيان اسلام ريش گذاشته بودند. اوضاع تغيير کرده بود.

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org