موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران  (نشريه الکترونيکي زنان)           WWW.IICHS.ORG

شماره ۵
 
معرفي كتاب
كانون بانوان. مريم فتحي. چاپ اول 1383. مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

 

 
كتاب كانون بانوان با رويكردي به ريشه‌هاي تاريخي حركت زنان در ايران در دو مقدمه و يك مدخل، در دو بخش و فهرست منابع و مآخد در 278 صفحه تنظيم يافته است. موضوع اصلي كتاب، بررسي كانون بانوان ايران است؛ به عنوان اولين انجمن صنفي زنان كه به شكل دستوري و از طرف دولت تدوين و حمايت مي‌شد. 
 
در بخش نخست به بررسي تحولات جهان در ارتباط با نقش زنان و سپس به بازكاوي نگرش دين باستاني ايران نسبت به زن پرداخته و ديدگاه و اسلام را راجع به جايگاه زن در خانواده و جامعه توضيح مي‌دهد و مقايسه‌اي دارد بين اين ديدگاه  فرايندي كه در مغرب زمين در ارتباط با نقش زنان به وقوع مي‌پيوندد. سپس موقعيت ايران را در رويارويي با جهان غرب و تفكر آنها توضيح داده و تغييراتي را كه جامعه در اين برخورد و در تمامي ابعاد آن دچار مي‌شود (و جامعه زنان نيز بدين قرار) نقد مي‌كند. 
 
كانون بانوان در سال 1314هـ. ش و مقارن با دستورالعمل حجاب برداري به اشاره رضا پهلوي شكل گرفته بود، * دربخش دوم كتاب درباره اعضا، تشكيلات و فعاليت‌ها و آثاري كه از خود به جا گذاشت، مؤلف گزارش‌هايي را ارائه مي‌دهد. 
 
* به نقل از بدرالملوك بامداد در كتاب زن ايراني از انقلاب مشروطيت تا انقلاب سفيد. 1347. تهران. ابن سينا "در ارديبهشت 1314 هـ. ش به اشاره اعليحضرت رضاشاه كبير و با دعوت وزير معارف وقت (علي‌اصغر حكمت) عده‌اي از زنان فرهنگي، انتخاب و به محل دارالمعلمات و كوچه ظهيرالاسلام خيابان شاه‌آباد دعوت شدند. به آنها گفته شد كه مأموريت دارند تا جمعيتي تشكيل بدهند و اساسنامه آن را به نظر وزير معارف برسانند و با حمايت دولت، پيشقدم نهضت آزادي زنان ايران باشند. اين جمعيت در جلسات بعد نام كانون بانوان را براي خود اختيار كرد." 
 
مؤلف در ادامه به تحليل تأثيراتي كه اين كانون در جامعه داشت و زمينه‌ساز بسياري از رفتارهاي بعدي حاكميت شد، مي‌پردازد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

www.iichs.org