ماهنامه شماره 116 - صفحه 4
 

 

» قتل تيمورتاش

هرچه بالاتر بروي سخت‌تر زمين مي‌خوري

   

کبري احمديان

 

هميشه وقتي در سياست بالا مي‌روي و قدرت زيادي به دست مي‌آوري، حسادت عده‌‌ ديگري اجازه‌ کار کردن را از شما مي‌گيرد، داستان وزير دربار شدن تيمورتاش رو شنيديد که با زيرکي تمام دل رضاخان رو چطور به دست مي‌آورد و چون به زبانهاي خارجي مسلط بود، امور خارجه‌ ايران را در دست گرفت؟

 

حالا ببينيم حسودان دربار بر سر او چه مي‌آورند. تقي‌زاده و فروغي که هر يک در دربار سمتي داشتند و آيرم، رئيس نظميه از جمله حسودان تيمورتاش بودند. تقي‌زاده و فروغي مي‌دانستند مذاکرات نفت با انگليس فايده‌اي ندارد و رضاخان به شدت روي اين موضوع حساس است از او خواستند تا تيمورتاش را که تسلط خوبي به زبان انگليسي دارد براي مذاکرات به لندن بفرستد. در مدت چهارده ماه ‌و نيم تيمورتاش در کشورهاي مختلف درباره نفت مذاکره کرد و از او در اين مدت استقبال شاهانه مي‌شد. فروغي، تقي‌زاده و آيرم در ايران زمينه‌هاي شک رضاخان را به تيمورتاش ايجاد کردند و از شانس بد تيمورتاش در آن سال روزنامه‌ تايمز لندن شروع به تعريف و تمجيد از تيمورتاش کرده و او را قدرت اصلي در ايران معرفي کرد و مي‌نويسد که «وليعهد 13 ساله رضاخان نمي‌تواند بعد از اين شاه سالخورده قدرت را در اختيار بگيرد...».

[124051- 275م]

مهماني در محوطه كاخ سعدآباد با حضور رضاشاه، محمدعلي فروغي، عبدالحسين تيمورتاش و سفراي خارجي

 

[816- 1ع]

عبدالحسين تيمورتاش وزير دربار به اتفاق شيخ خزعل و مقامات حكومتي

 

[1- 6810ع]
تقي‌زاده در ايام اقامت در اروپا

   

با خواندن اين مقاله آتش شک رضاخان به تيمورتاش بيشتر شد و طي نامه‌اي از او خواست تا برگردد. تيمورتاش بعد از بازگشت به ايران متوجه‌ سوءظني شد که در غيابش بر دل رضاخان انداخته‌ بودند. ولي هرچه تلاش کرد تا نظر او را برگرداند فايده‌اي نداشت و رضاخان با سردي با او برخورد مي‌کرد.

 

در اين ميان همسر دوم تيمورتاش که يک پرنسس روسي بود او را ترک کرد و تيمورتاش در دفتر کارش سکته‌ ناقص کرده و براي استراحت به‌ شمال کشور، (شهر چمخانه) در رشت رفت. حسابدارش عبدالحسين ديبا و همسرش بلبل هم با او رفتند و چون تيمورتاش رابطه‌ گرمي با بلبل داشت خبرهاي عجيبي از طرف حکمران گيلان به دست رضاخان مي‌رسيد که ناشي از فکر خراب و يک کلاغ و چهل کلاغ شدن رابطه‌ تيمورتاش و بلبل بود. رضاخان تاب نياورد و دستور عزل او و نيز زنداني شدنش را در 2 دي 1311 صادر کرد.

 

بعد از زنداني شدن تيمورتاش اين سه حسود درباري که هنوز مي‌ترسيدند که رضاخان از کارش پشيمان شود در گوش او خواندند تا دستور قتل تيمور را گرفتند. پزشک احمدي قاتل معروف زندان رضاخان با تزريق آمپول معروفش، او را به قتل رساند و جنازه او ماهها در ابن‌باويه  بر روي زمين ماند و کسي جرئت دفن تيمورتاش را نداشت و اين زمين خوردن سخت بعد از بالا رفتن بي‌وقفه به چشم‌ها آشناست.

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org