ماهنامه شماره 110 - صفحه 7
 

 

» کاخ چهلستون

 

آسيه آل احمد

 

عمارت چهلستون محل بارعام و کاخ پذيراييهاي رسمي شاه عباس دوم صفوي بوده است. محققين بر اين اعتقاد هستند که اين کاخ در زمان شاه عباس کبير با چند اتاق کوچک ساخته شده بود ولي در زمان شاه عباس دوم گسترش يافته و تالارها و ايوانها به آن افزوده شده است.

 

براي ورود به اين کاخ بايد از حياط بسيار زيباي آن عبور کرد. مساحت آن حدوداً 65000 متر مي‌باشد. در مقابل عمارت استخري بزرگ حدوداً به طول110متر در 16متر عرض قرار گرفته است که جلوه‌اي خاص به اين کاخ داده است و انعکاس بيست ستون کاخ در آب استخر وجه تسميه اين عمارت يعني «چهلستون» شده است. اين ستونها را از درخت چنار تهيه و روي آن را با رنگ و آينه‌کاري تزئين کرده بودند که به مرور زمان از بين رفته و اکنون اثري جز چوب درخت چيزي باقي نمانده است. در ميانه ايوان ورودي حوض مرمري قرار گرفته که در هر چهار طرف آن چهار شير سنگي قرار گرفته، سقف اين ايوان و تالار آينه‌کاري شده است که از شاهکارهاي هنر آيينه‌کاري در اين عصر مي‌باشد. تالار اصلي که اکنون به موزه تبديل شده است داراي نقاشيهاي مينياتور و تصاويري از جنگهاي شاه اسماعيل در چالدران، شاه عباس اول با ازبکان و جنگ نادرشاه با هندوها به نام کرنال مي‌باشد همچينن چندين مينياتور از مجالس رقص و پذيرايي شاهان صفوي از ديگر شاهان و يا سفرا مي‌باشد. سقف اين تالار داراي نقاشيهاي اسليمي با رنگهاي بسيار زيباست که شکوه خاصي به اين کاخ مي‌دهد.

 

نماي مقابل کاخ
نماي کاخ از روبه رو
نماي کامل کاخ
     

 

 

نمونه‌اي از پنجره‌ها
نمايي از ورودي ايوان، ستونها و سقف
ايوان ورودي کاخ با 20 ستون چوبيا
     

 

 

 

کنگره‌هاي لب سقف ايوان
شيرهاي سنگي دور حوض ورودي کاخ
مجسمه‌هاي کنار استخر
     

 

 

 

سقف مرکزي کاخ با طلاکاري

سقف آينه‌کاري بيرون تالار

  ديوار آينه‌کاري

     

در موزه اين کاخ اشياء گوناگون از جمله ظروف سفالي، کاشيها، سنگ قبرها و ... به نمايش گذاشته شده است. علاوه بر آثار فوق پنچره‌اي گچبري شده با شيشه کاري رنگي در اين موزه قرار گرفته که در نوع خود کم نظير است. اين اثر متعلق به قرن نهم مي‌باشد و مربوط به بناي تاريخي "درب امام " که مدفن دو امامزاده به نامهاي ابراهيم و سيدعلي بوده است. از تاريخ انتقال اين اثر به اين کاخ اطلاع دقيقي در دست نيست ولي تا چهل سال پيش بر پنجره جبهه شمالي اتاق موسوم به " چهارشنبه سوري" نصب بوده است و زمان مرمت و بازسازي کاخ از آنجا جدا شده و هنرمندان آن را مرمت کرده و در موزه قرار داده‌اند.

 

 

 

 

 

 قسمتي از آينه‌کاري سقف

 يک قاب از سقف

 نقاشي و گچبري سقف سالن اصلي کاخ

     

در مربوط به قرن نهم هجري

قسمتي از گچبري و نقاشي

تصوير جنگ نادرشاه در هندوستان

     

 

 

 

 تصويرگري بر روي ديوار کاخ

 قسمتي از نقاشيهاي کاخ

 نقاشيهاي ديواري

     

 

 

 

 يکي از نقاشيها

 مينياتور شاه عباس کبير

کاشيکاري مجلس بزم 

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org