ماهنامه شماره 109 - صفحه 8
 

 

» معبد هندوها

 

آسيه آل احمد

 

 يکي از ديدنيهاي شهر بندرعباس که معمول ديگر شهرهاي ايران نيست معبد هندوها است که توجه گردشگران را به خود جلب مي‌کند. اين معبد که در حال حاضر در يکي از خيابانهاي اصلي شهر بندرعباس واقع شده است، در سال 1310ه ق در زمان حکومت محمدحسن خان مافي سعدالملک حاکم بندرعباس ساخته شده است. احداث اين معبد علاوه بر رفع نياز مذهبي هندوهايي که در اين شهر براي تجارت مي‌آمدند، نشان ازارتباط فرهنگي ايران و هند در آن زمان دارد.

 

ساختمان اين بنا اتاقي چهارگوش است که با گچبري و مقرنس‌کاري تزئين شده، در اطراف اتاق مرکزي راهروهايي دورتا دور قرار گرفته است که زوّار بتوانند دور آن طواف و زيارت کنند در داخل راهروها حجره‌هاي کوچکي واقع شده است که طلاب هندو براي تحصيل دين برهمني درآن زندگي مي‌کرده‌اند. اتاقها داراي نقاشيهاي مذهبي است که تقريباً همه آنها به مرور زمان از بين رفته‌اند ولي يکي از آنها که نسبتاً خوب باقي مانده خداي فلوت زن معروف به «کريشنا» است. در اتاقها طاقچه‌هايي با آيينه وجود دارد که بر روي آن بتهاي خود را قرار مي‌داده‌اند. در حال حاضر هيچ بتي در اين ساختمان ديده نمي‌شود. قسمت جنوبي اتاق مرکزي اتاقي دارد که در آن آتشداني وجود دارد که احتمالاً براي مراسم آئيني اين دين بوده است.

 

گنبد بسيار زيباي اين معبد برگرفته از هنرمعماري هند است و تزئينات آئين هندو را دارد. بر روي اين گنبد 72 برجک قراردارد و در وسط آن ميله‌اي بزرگ قرار گرفته که نشان از محور زمين و آسمان دارد.

 

اين بنا پس از مهاجرت هندوها از بندرعباس متأسفانه رو به خرابي گذاشته است، گرچه چندين مرتبه توسط ميراث فرهنگي مرمت شده وضعيت ولي همچنان به لحاظ وضعيت آب وهوايي احتياج به رسيدگي دائم دارد. محوطه اين بنا بسيار تميز و مرتب است. *

 


نماي بنا از ضلع شمالي
نماي بنا از ضلع جنوبي
حياط جنوبي
     

 

 

 

حياط شمالي
گنبد 
يکي از حجره‌ها
     

 

 

 

قسمتي از اتاق مرکزي
گوشه‌اي ازگچبري
نقاشي ديوار
     

 

 

 

محل گذاشتن بت

کريشنا

  نمونه‌اي از تصاوير

     

 

 

 

 آتشدان

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

*. برخي از توضيحات برگرفته از ويکيپديا ذيل «معبد هندوها» مي‌باشد.

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org