ماهنامه شماره 104 - صفحه 5
 

» دو حمام در کاشان

 

آسيه آل احمد

Aleahmad@www.iichs.org

 

شهر کاشان مجموعه ديدنيهاي متنوعي را در خود جاي داده است از جمله آثار تاريخي و ديدني اين شهر حمام  است. از معروفترين آنها مي‌توان به حمام فين اشاره کرد که به علت قتل اميرکبير در اين مکان از شهرت بسيار برخوردار است. در اين نوشته ما به معرفي دو حمام به نامهاي حمام خان و حمام سلطان ميراحمد بسنده مي‌کنيم.

 

حمام خان متعلق به ميرزا عبدالرزاق خان حاکم زندي کاشان بوده است. اين شخص که سعي بسيار در ساخت و مرمت شهر کاشان داشته از خود يادگارهاي بسيار به جا گذاشته است. اين حمام در بازار شهر کاشان قرار دارد. تاريخ ساخت بنا 1187ه ق مي‌باشد. متاسفانه اين بنا به صورت خصوصي و غير اصولي نگهداري مي‌شود و ميراث فرهنگي نظارتي بر آن ندارد البته صاحب اين بنا بسيار دلسوزانه در حفظ آن مي‌کوشد.

 

سردر حمام خان

کلون در ورودي حمام خان

قسمتي از سقف حمام خان

 

 

 

 

سقف سربینه حمام خان

سربینه حمام خان

کاشي حمام خان

 

 

 

 

کاشيکاری حمام خان

 

نمونه کاشي حمام خان

 

حمام سلطان ميراحمد؛ اين حمام يکي از بي‌نظيرترين حمامهاي ايران است. وجه تسميه آن شايد به علت مجاورتش با امامزاده سلطان مير احمد (نوه امام جواد) باشد. تاريخچه بناي اوليه مربوط به دوره صفويه است ولي در زلزله 1192ه ق کاشان تخريب شد و مجدداً در دوره قاجاريه ساخته شد. اين حمام زيبا داراي قسمتهاي ورودي، سربينه، خزينه و ... مي‌باشد. در دل حمام بزرگ حمام کامل کوچکتري قرار گرفته است که به نظر مي‌آيد به صورت چرخشي بعضي از روزها زنانه و يا مردانه بوده است. اين حمام داراي کاشيکاري و گچبريهاي بسيار زيبايي است. از کسي شنيدم که گل و بته‌هاي ترسيمي روي ديوار از جنس آهک است که براي جلوگيري از نفوذ رطوبت به اين زيبايي مانند گچبري بر روي ديوار رسم شده‌اند.

سردر حمام سلطان
ميراحمد

جاکفشي

جاي قرار دادن کفش

     

 

 

 

سربينه

حوضچه داخل حمام

سقف سربينه

     

محل لنگ شوري

يکي ديگر از سقفها

گل و بته‌هاي آهکي

 

 

 

نمونه‌اي از گچکاري و

کاشيکاري

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترسيمهای آهکي

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org