ماهنامه شماره 80 - صفحه 3
 

» روستاي طامه (نطنز)

 

آسيه آل احمد

 

به دعوت يکي ازدوستان به طامه يکي از روستاهاي نطنز رفتم. واقعيت اين است که فکر مي‌کردم به روستايي کويري مي‌روم ولي درکمال تعجب وارد روستايي سبز و خرم در دامنه کوه کرکس شدم که شايد هيچوقت چنين روستايي را از سرسبزي و خنکي در آن اقليم تصور نمي‌کردم.

 

اين روستا که ييلاق نطنزيها است جمعيت نسبتاً خوبي دارد (با توجه به روستاهايي که در اين مناطق ديدم)، پر از کوچه باغهاي باريک و پردرخت از همان منظره‌ها که فقط در تابلوها مي‌بينيم. اکثر درختهاي روستا ميوه هستند. گيلاس، گردو، سيب و گلابي ... ناگفته نماند که درختان چنار کهن سال هم دارد. هسته مرکزي روستا به صورتي است که رودخانه‌اي از ميان ده عبور مي‌کند گرچه آب زيادي نداشت ولي از عرض و طولش مشخص بود اگر خشکسالي نباشد بسيار پر آب مي‌شود. خانه‌ها در دو طرف شيب رودخانه ساخته شده و اکثر باغها و باغچه‌ها در کنار خانه‌ها قرار گرفته است.

 

آب و هواي اين منطقه بسيار خوب و خنک است و حتي در ماههاي گرم سال شبهاي سردي دارد. آب روستا، از چشمه و قنات تامين مي‌شود تعداد آنها را دقيق نمي‌دانم ولي در ميان ده چشمه‌اي بود که همه به نام سرچشمه از آن آب برمي‌داشتند. آب این چشمه در جويهاي باريک از ميان بسياري از باغات و باغچه‌ها عبور مي‌کند و آنها را سيراب مي‌کند. علاوه بر باغداري بعضي از روستایيان به کار کندوداري مشغول هستند که عسل بسيار مرغوب و خوش خوراکي هم به دست مي‌آورند.

 

کوه کرکس که تقريباً سه طرف روستا را در برگرفته علاوه بر آب وهواي خوب، زيبايي روستا را دو چندان کرده. گويا اين منطقه پايگاهي براي کوهنوردان هم باشد.

 

نکته جالب در اين منطقه بازگشت اهالي به روستايشان است خانه‌هاي قديمي در حال بازسازي هستند. اگرچه بعضي از آنها جنبه ويلايي دارد و براي حضور دائم نيست ولي باز جاي شکر دارد که زادگاه خود را به کل فراموش و به ويرانه تبديل نکرده‌اند.

 

آثار تاريخي طامه به نقل از خود اهالي يک مسجد قديمي بوده است که متاسفانه به جاي بازسازي، مجدد ساخته شده و يک امامزاده به نام سيد فاضل و آرامگاه خواجه حافظ مي‌باشد که گويا از عرفاست. گورستاني قديمي نيز دارد که به قبل از اسلام مي‌رسد. صحت و سقم آن با خود اهالي است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org