ماهنامه شماره 79 - صفحه 4
 

» خانه پيرنيا

 

آسيه آل احمد

 

خانه پيرنيا يکي از زيباترين و جذابترين خانههاي منطقه کوير ايران است. اين خانه تاريخي به علت نوع معماري، به صورت الگوي خانه‌هاي سنتي کوير مرکزي ايران شناخته شده و در حال حاضر موزه مردم‌شناسي شهر نائين است.

 

قدمت اين خانه به دوره صفويه برمي‌گردد و گويا ابتدا منزل قاضي نورالهدي معروف به قاضي نور، جد خانواده دکتر حسين فاطمي بوده است و در دوره قاجار به خاندان پيرنيا رسيده است.

 

اين خانه داراي يک ورودي، هشتي و دالان است که به بيروني و اندروني منتهي مي‌شود. با عبور از هشتي که طاق بسيار زيبايي دارد به اندروني که حياط مستطيل شکل جالبي است وارد مي‌شويم. حياط اصلي خانه در گودال واقع شده، يا به تعبيري در يک طبقه پايين‌تر قرار گرفته است و اصطلاحاًً به آن تابستان‌نشين خانه مي‌گويند زيرا به قنات و آب دسترسي دارد و به علت پايين بودن از خنکي بيشتري برخوردار است. اين حياط داراي باغچه و حوض مي‌باشد و در اطراف نيز چندين اتاق، مطبخ و تنورخانه قرار گرفته. اما در همکف (همان ورودي اندروني) علاوه بر چندين اتاق، يک ايوان شاه‌نشين با گچبري و نقاشيهاي بسيار زيبا دارد. که يکي از ويژگيهاي اين خانه است گويا اين قابهاي نقاشي و گچبري از داستانهاي هفت پيکر نظامي گنجوي است. اين خانه در مجموع سه ضلعش مسکوني است و يک ضلع آن دري دارد که به حياط که بيشتر شبيه باغچه‌اي است منتهي مي‌شود.

 

اين خانه زيرنظر ميراث فرهنگي کشور به موزه مردم‌شناسي تبديل شده است. در بعضي اتاقها هنرمنداني حضور دارند و به بافتن فرش و عبا از هنرهاي رايج و مهم اين منطقه مشغول هستند. در ضمن براي آشنايي بيشتر گردشگران و ملموس‌تر بودن نوع زندگي مردم بومي از لحاظ پوشش، خوراک و چيدمان خانه ... مجسمه‌هايي را به صورتهاي مختلف در جاي جاي اتاقها قرار داده‌اند. همچنين آثار به جا مانده قديم که بيشتر ابزار، بافتها، وسايل زينتي و... زندگي مردم محلي منطقه است به نمايش گذاشته شده است.

 

اين خانه در سال 1349 توسط وزارت فرهنگ و هنر خريداري و مرمت، و در سال 1373 به موزه مردم‌شناسي تبديل شد.

 

 

 سقف هشتي

 راهرو

راهرو 

 

 

 

 دري واقع در دالان

محوطه طبقه همکف

محوطه طبقه همکف

 

 

 

تابستان‌نشين 

حوض حياط 

اتاقي در حياط فوقاني 

 

 

 

 دالان در طبقه فوقاني

 ايوان شاه‌نشين

 قسمتي از گچبريهاي ايوان

 

 

 

 

 

 

نمونه‌اي از نقاشيهاي ديوار

 يکي از اتاقها و مجسمه‌هاي موزه

نمونه‌اي از اتاقها و مجسمه‌ها 

 

 

 

 

 

 

 هنرمندي در حال بافت عبا

 لوازم پنبه‌زني

 چرخهاي مخصوص بافت

 

 

 

 تاپو جايي براي جمع‌آوري غلات

 تاپو

 صندوقچه قديمي مليله‌دوزي شده

 

 

 

 

 

 

 کوزه‌اي سفالي با نقش و نگار

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org