ماهنامه شماره 74 - صفحه 7
 

 

 

» روستاي کندوان

 

آسيه آل احمد

aleahmad@www.iichs.org

 

حدوداً دو سال پيش گشايش هتلي را در روستاي کندوان ازتلويزيون پخش کردند که علاوه برهتل به معرفي منطقه و روستاي فوق پرداخته بود بسيار ديدني و جذاب روستايي ازتوابع اسکو درآذربايجان شرقي، در ميان کوهپايه‌هاي سهند، که تمامي خانه‌هايش مخروطي شکل و کله قندي بود که از مواد آتشفشاني در طي هزاران سال به وجود آمده بود که بعدها اهالي آنها را براي زندگي خود به شکل امروزي درآورده و در آن زندگي مي‌کنند.

 

آبان ماه امسال در سفري که به تبريز داشتم به روستاي کندوان که حدوداً 50 کيلومتري جنوب غربي تبريز است، رفتم. حدوداً 1يا 2 ساعت راه کوهستاني و تماشايي، بعد از کلي پيچ وخم  به کف دره رسيديم. رودخانه‌اي عريض درميان دو کوه قرار داشت که در سمت چپ روستاي کندوان با آن خانه‌هاي کله قندي‌اش خودنمايي مي‌کرد و در سمت راست نيز کوهي ديگر با طبيعتي بي نظير، انتهاي جاده يعني مستقيم هم بن بست بود. تبريزيها و اهالي اسکو که فاصله بسيار کمي با اين روستا دارند مي‌گويند: اينجا ييلاقشان است و براي گردش و تفريح به آنجا مي‌آيند، جايي شبيه به دربند و درکه ما تهرانيها بود چون سمت راست رودخانه پر ازرستوران و جاهاي اقامتي و مغازه‌هاي مختلف قرار داشت.

 

از راهي که مشخص بود ورودي اصلي روستا است بالا رفتيم ازهمان ابتداي روستا متاسفانه تمام خانه‌ها و مغازه‌ها به سرعت درحال ساخت وساز معماري جديد بود که مي‌توان گفت عملاً منظره اصلي روستا را از بين برده بود و شما بايد مسافتي را بالا مي‌رفتيد تا بتوانيد خانه‌هاي مخروطي شکل و کله قندي بي نظير را که طبيعت درست کرده ببينيد. تمامي روستا پله‌کاني است و همۀ خانه‌ها با پله و پلهايي به يکديگر وصل مي‌شوند و قابل دسترسي هستند. بام هر خانه در ورودي خانه ديگري است و يا کوچه‌اي براي گذر. خانه‌ها عموما داراي دري چوبي کوچک و چند پنجره‌اند و درکنار هر خانه چند در کوچک قرار دارد که از صداهاي داخل آن متوجه مي‌شويد که مرغداني و آغل گوسفندان است. اکثرخانه‌ها چند طبقه هستند و داراي تراس و مي‌توان گفت طبقه اول مربوط به دامها و تنور و طبقات بالايي مسکوني، خانه‌ها داراي يک يا 2 اتاق هستند که درداخل با پله‌اي از هم جدا مي‌شوند. ديوارها و سقف خانه‌ها همگي سنگ کوه است و هيچ مصالح خاصي در آن به کار نرفته است مگر براي ساخت چهارچوبهاي دروپنجره‌ها، ناگفته نماند که بعضي از خانه‌ها نيزسبک قديم و جديد را تلفيق و از فلز براي دروپنجره‌هايشان استفاده مي‌کنند.

 

ديدنيهاي روستا علاوه بر جاذبه خانه‌هايش، مسجدي بسيار قديمي است که البته در حا ل بازسازي آن هستند، موزه يکي ديگر از مراکز ديدني است که در يکي ازخانه‌ها قراردارد و همان طور که در تصوير مشخص است نمونه‌اي ازمجسمه‌هاي مردم بومي با پوشاکشان و ابزار صنايع دستي و وسايل زندگيشان ديده مي‌شوند همچنين چند خانه که به مغازه صنايع دستي  تبديل شده است که در آنها انواع شالهاي رنگي نخي و ابريشمي، کيفها و زيراندازهاي جاجيم و ... به فروش مي‌رسد. علاوه بر اينها مغازه‌هاي دست فروشي نيز وجود دارد که اکثراً خانمها آن را اداره مي‌کنند و شامل ميوه‌هاي جنگلي به صورت خشک و تازه، همچنين لبنيات وعسل بسيارمرغوب مي‌باشد. از جاذبه‌هاي عمده اين روستا چشمه‌هاي آب معدني مي‌باشد که بسياري از مردم براي استفاده به آنجا مي‌آيند. کندوان مردماني بسيارخوش برخورد و خوش اخلاق دارد و به نظر مي‌رسيد که اکثراً با سواد باشند و فارسي را به خوبي صحبت مي‌کردند.

 

در کنار روستا با فاصله‌اي کم، ازمجموعه چندين خانه بازسازي شده به همان سبک و اسلوب قديم بسيار شيک و مرتب براي مسافرين هتلي ساخته‌اند، اي کاش تمامي خانه‌هاي آنجا نيز به همان مرتبي تعمير و بازسازي مي‌شدند تا معماري جديد وارد اين روستا نشود. اينجا اگر محلي است براي جذب توريست داخلي و خارجي که همگي به خاطر زيبايي طبيعت نادر آن به منطقه مي‌آيند با اين ساخت وسازها و بهتر است بگويم نامرتبي‌ها به زودي جذابيت خود  را از دست خواهد داد. کابلهاي برقي که اگرچه تمدن است و تمامي مردم حق استفاده از آن را دارند ولي با بي سليقه‌گي تمام در سطح روستا کشيده شده و کثيفي روستا اززباله و نخاله‌هاي ساخت وسازها و... بسيار ديده مي‌شود. اينها همگي رسيدگي ويژه مي‌خواهد.

 

خوب است بدانيد که نظير اين روستا در جهان يکي در ترکيه (کاپادوکيه) و ديگري در ايالت داکوتاي آمريکاست که اين مورد آخر خالي ازسکنه است و فقط جنبه گردشگري دارد ولي در ترکيه و ايران مسکوني است پس بکوشيم تا آن را حفظ کنيم.

 

عکس از: آسيه آل احمد

 

  

 نمايي ازخانه‌هاي روستا

   
     

 يکي از راههاي ورودي به روستا

 ورودي روستا

 
     

 

 

 
     

 دالانها که کوچه‌ها و پله‌ها را به هم وصل مي‌کنند

 پلهايي که خانه‌ها را به هم متصل مي‌کند

 پل شرقي روي رودخانه

     

  کوچه‌اي که سه سبک معماري جديد و ميانه و قديم در آن ديده مي‌شود

   
     

 کوچه‌اي در کندوان

 مسجد روستا در حال تعمير

 محراب مسجد

     

 

يکي از خانه‌ها که مرکز فروش صنايع دستي است

 

موزه روستا


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org