ماهنامه شماره 66 - صفحه 4
 

 

 

» موزه ملي ايران

 

محمدرضا حدیدی

 

موزه ملي ايران با قدمتي بيش از 70 سال، با دارا بودن سيصد هزار اثر و زيربنايي بيش از 20 هزار مترمربع نه تنها بزرگترين موزه باستان شناسي و تاريخ ايران است بلكه از نظر حجم، تنوع و كيفيت آثار نيز جزء يكي از چند موزه معتبر جهان محسوب مي‌شود.

 

اين موزه داراي دو ساختمان مجزا است. موزه اصلي به نام موزه ايران باستان در سال 1316 تأسيس شده است. موزه دوره اسلامي نيز در سال 1375 در معرض بازديد همگان قرار گرفت.

 

نماي بيروني موزه به شکل ايواني قوسي شکل است که بسيار به طاق کسري (بنايي در دوره ساسانيان که در شهر تيسفون واقع است) شباهت دارد. رنگ آجرها نيز به اين منظور به رنگ سرخ  تيره تعيين شده تا نمايانگر معماري عصر ساساني باشد.

 

کهنترين اشياء به نمايش درآمده در سالن ايران باستان مربوط به دوره‌هاي گوناگون پارينه سنگي از مرحله قديم آن تا اواخر دوران مذکور است. قديميترين دست ساخته‌هاي اين بخش که از سنگ کوارتز ساخته شده اند، مربوط به حوزه رودخانه «کشف رود» در شرق مشهد هستند که بيش از چندين هزار سال قدمت دارند. از دوره‌هاي پارينه سنگي مياني و جديد نيز آثار جالب توجهي در سالن موزه به چشم مي‌خورد که بين دويست هزار تا ده هزار سال قدمت دارند. همچنين بخش مهمي از موزه به دوره هخامنشيان و به خصوص به آثار به جاي مانده از تخت جمشيد و کاخ آپادانا (در شوش) اختصاص يافته است که تا حدي فضاي مربوط به اين کاخها را تداعي مي کند.

 

موزه دوره اسلامي نيز شامل گنجينه قرآن، نسخ خطي (شامل کتب علمي، ادبي ، تاريخي) و موضوعاتي چون نقاشي و خوشنويسي، ادوات و ابزار کتابت، وسايل روشنايي، ابزار نجوم، ابزار پزشکي، و هنرهايي چون سفالگري، فلزکاري، منسوجات و ... است .تعدادي از اين اشياء در طي حفريات علمي باستان شناسي به دست آمده و يا مربوط به مجموعه‌هاي معتبري چون مجموعه آستان شيخ صفي الدين اردبيلي است.

 

براي اطلاعات بيشتر راجع به موزه ملي ايران مي‌توانيد به سايت اين موزه به نشاني: www.nationalmuseumofiran.ir مراجعه فرماييد. اطلاعات مربوط به نشاني و ساعات بازديد نيز در اين سايت يافت مي‌شوند.

 

منابع:

سايت رسمي www.nationalmuseumofiran.ir

دانشنامه ويکيپديا

 

ابزار جنگي دوران صفوي

نيم تنه مجسمه هخامنشي

مرد نمکي

     

مجسمه گلي

سکه منصوب به امام رضا

سر مرد هخامنشي

     

سر ستون به جا مانده از

تخت جمشيد

ديواري از تخت جمشيد

حلقه طلايي

     
 

 
 

تکه اي از پلکان کاخ آپادانا

 

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org