ماهنامه شماره 58 - صفحه 3
 

» شلمچه

 مختار حديدي

شلمچه سرزميني شوره‌زار و سوزان است. شلمچه نماد مقاومت و پايمردي است نماد سيم خاردارهاي خورشيدي دشمن است نماد دلاوري ايران عزيز است.

منطقه عمومي شلمچه از غرب خرمشهر آغاز و بخشي از خاك عراق را نيز شامل مي‌شود و خط مرزي ايران و عراق اين منطقه را به دو قسمت شلمچه ايران و شلمچه عراق تقسيم كرده است. شلمچه ايران در جنوب غرب خوزستان، از شمال به حسينيه و از جنوب به رودخانه اروندرود و از شرق به خرمشهر و از منطقه غرب به خط مرزي ايران و عراق محدود مي‌شود.  در روز 31 شهریور ماه سال  ۱۳۵۹بخشي از شلمچه به اشغال دشمن متجاوز درآمد و پس از چند روز منطقه شلمچه به طور كامل توسط دشمن اشغال شد. منطقه شلمچه تا پايان جنگ تحميلي شاهد هشت عمليات بزرگ توسط رزمندگان اسلام بود و سرانجام در عمليات كربلاي 5 در دي ماه 1365 به طور كامل آزاد گرديد. منطقه عملياتي شلمچه اكنون در رديف آثار ملي دفاع مقدس كشور قرار گرفته است و  همه ساله هزاران نفر به پاسداشت دلاورمرديهاي فرزندان دلير اين مرز و بوم مشتاقانه خود را به اين مكان مقدس مي‌رسانند تا ياد آن روزهايي كه در كنار يارانشان نواي عشق را مي‌سرودند، زنده كنند. ياراني كه اكنون همچون ستارگاني در آسمان ايران مي‌درخشند. 

 

     

موانع آب گرفتگي منطقه شلمچه در عمليات كربلاي پنج

هدف از ايجاد اين موانع تسلط بر تحركات نظامي رزمندگان ايران از سوي قواي عراقي بود. ابتداي اين آب گرفتگي از شمال جزيره بوارين آغاز و در امتداد خط مرزي به طرف شمال (پاسگاه زيد) ادامه پيدا مي‌كرد. عرض آب‌گرفتگي بين 300 الي 400 متر در كمترين عرض و حدود 7000 متر در بيشترين عرض با مساحت تقريبي 75 كيلومتر مربع مي‌رسيد. عمق آب‌گرفتگي حداكثر 170 سانتي متر و حداقل 30 سانتي متر بوده است. موانع داخل آب گرفتگي عبارت بودند از سيمهاي خاردار چند رديفه، خورشيديهاي هشت‌پر و ميدان مين.

 

     

     

     

     

     

 

     


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org