ماهنامه شماره 53 - صفحه 4
 

 

» روزي روزگاري ايران 1305- 1275

ناشر : موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و موسسه فرهنگي پژوهشي چاپ و نشر نظر

بها : 97000 تومان

 

روزي روزگاري ايران

کتاب روزي روزگاري ايران جنگي است از عکسهايي که خاطرة تاريخ دويست ساله ايران را بر مي انگيزد. هر عکس با اشاره اي معرفي مي شود و بيشتر، خود شرح حال روزگار را باز مي نماياند. متن و شرح تصاوير به زبان انگليسي نيز ترجمه شده است.

 

با دروازه هاي تهران به کتاب وارد مي شويم. گلدسته هايي که به زيور کاشيکاري آراسته اند وضوح خيره کننده اي دارند. نقش نبرد رستم و سهراب يکي از پرده هاي هنري اين دروازه هاست . آن روز که دروازه هاي دوازده گانه تهران بر صحنه تاريک دوربين عکاسي نقش مي بست هيچ کس فکرش را هم نمي کرد که روزي کريم آقا بوذرجمهري براي « تجدد» و نوسازي تهران ، آنها را ويران کند.

 

از دروازه ها که مي گذريم دوشان تپه خودي مي نماياند. در تهران بي بارو شمس العماره از هر طرف در برابرت ايستاده. تکيه دولت را هنر تعزيه تکيه دولت کرد با آن همه اهميتي که براي ناصرالدين شاه داشت.

 

تصاويري از مدارس قديم و آنجا که چوب و فلک برافراشته اند به جاي زمزمه محبت و مدارسي به سبک جديد. از آنجا به تهران قديم مي رسي؛ ميدان امين السلطان و سرقبر آقا، خيابانهاي خاکي و درشکه ها.

 

مشاغل تهران قديم از سقايي تا آجيل فروشي دوره گرد روزگاري دارند. آنگاه تصاوير بانوان که بيشتر محدود است به دربار. يکي از اين عکسها شغلي را مي شناساند که نامي از آن نشنيده اي؛ آنکه چراغي در دست راهنماي عبور شبانه است.

 

آن روز که در باغ معيرالممالک فيل به نمايش درآمد روزي بود. آن روز عصمت الدوله دختر ناصرالدين شاه سوار بر فيل به خانه بخت رفت. از شلوغي سوزن پايين نمي آمد درست مثل روزي که بالن هوا کردند، اما بالن چيز ديگري بود.

 

عکسهايي از ورزش باستاني و نيز شيره کش خانه ها همه و همه جلوه هايي است از زندگي اجتماعي تهران قديم. تصاوير پاياني را سفر ناصرالدين شاه به فرنگ و وقايع مشروطه رقم مي زند.

 

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org