ماهنامه شماره 43 - صفحه 8
 

» پلنگ چال *

 

مختار حدیدی

 

دامنه جنوبی البرز که به کوهستان توچال شهرت دارد، میعادگاه اصلی کوهنوردان و ورزشکاران تهران است. مشهورترین و پر رفت و آمد ترین پناهگاهها و جانپناههای توچال از شرق به غرب عبارت است از کلک چال، شروین، شیر پلا، توچال، اسپید کمر و پلنگ چال که همگی آنها مشرف به تهران اند.

 

پناهگاه پلنگ چال در ارتفاع 2550 متري از سطح دريا قرار دارد و مسير آن از دركه است.

 

براي طي اين مسير ابتدا بايد به روستاي دركه رفت و پس از گذر از كوچه باغهاي زيبا در كنار رودخانه دركه يك راه باريك مشخصي وجود دارد كه بعد از 2 ساعت راه پيمايي به پناهگاه پلنگ چال مي رسد.

 

سرتاسر مسير تا پناهگاه از داخل درۀ زيباي پلنگ چال و از كنار رودخانه عبور مي كند و يكي از زيباترين مسيرهاي صعود به ارتفاعات شمال تهران مي باشد. از پناهگاه پلنگ چال مسيري در جهت شمال غربي با 3 تا 4 ساعت كوهپيمايي به قله توچال مي رسد.

 

در نيمه راه دركه به پلنگ چال در ضلع غربي ارتفاعات مشرف به رودخانه دره اي پر درخت وجود دارد كه به جنگل كارا موسوم است. اين جنگل با درختان ميوه و چشمه اي زيبا نيم ساعت از مسير اصلي دركه - پلنگ چال فاصله دارد.

 
     
     
     
     

 عكسها: جلال فرهمند

 

 

-----------------------------------------------------

* محلي كه در حال حاضر پناهگاه پلنگ چال قرار دارد با كوهها احاطه شده است و حالت چاله مانندي دارد كه در زمانهاي قديم كنام پلنگان بوده است. (محمد شعباني. كوه و زندگي، تهران، 1372. ص 84).

 

 
ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org