ماهنامه شماره 48 - صفحه 3
 

  

» نماي داخلي تکيه دولت در دوره ناصرالدين شاه

 

پيش از هرگونه توضيحي در خصوص اين بنا، بايد با عبارت « تکيه دولت » آشنا شويم. « تکيه » به محل وسيعي گفته مي شود براي برگزاري مراسم عزاداري. واژه دولت نيز، بر آن دلالت دارد که اين تکيه، تکيه مخصوص دولت است که شاه و ديگر مقامات نيز در آن شرکت مي کرده اند.

 

اين بناي عظيم و چند طبقه، شبيه آمفي تئاتر هاي کشورهاي اروپايي و تا اندازه زيادي شبيه « کلوزيوم » در عهد امپراتوري رم قديم بود. بنابراين اولين مکان رسمي تکيه دولت را ناصرالدين شاه بنا کرد. اساس بناي اين عمارت بر « دايره » نهاده شد تا علاوه بر عزاداري، هنرهاي ويژه نمايشي نيز در مرکز آن اجرا شود. يکي از زيباترين نمايشهايي که در تکيه دولت اجرا مي شد تعزيه و مراسم شبيه خواني بود. در اين مراسم بيش از پنج هزار شمع روشن مي شد و يک چلچراغ بزرگ نيز از وسط گنبد مي آويختند که فضا را به طور مطلوب روشن مي ساخت.

 

در يکي از اين مراسم، سواران با بهترين مرکبها به همراه دسته هاي موزيک نظامي وارد مي شدند تا واقعه عاشورا را به نمايش بگذارند.

 

لازم به يادآوري است که تکيه دولت شاهد رويدادهاي مهم ديگر نيز بود. نخستين مجلس مؤسسان و عزل احمد شاه، آخرين پادشاه قاجار از سلطنت از جمله اين وقايع است.

  

 

منبع :روزي روزگاري ايران، تهران، موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و نشر نظر، 1385.

 

 

ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org