ماهنامه شماره 29 - صفحه 3
 

» حومه طهران (3)

 

جلال فرهمند

farahmand@www.iichs.org

 

حومه جنوبي طهران بسيار قديمي‏تر و پرسابقه‏تر از حومه شمالي آن است، منطقه ري. شهر ري هماورد شهرهاي بابل و آشور و نينواست. در اوستا و تورات نام اين شهر را پيدا مي‏كنيم كه به نام راگاز، راكس و راگاز رازي آمده است.

 

داريوش در كتيبه بيستون شرح مي‏دهد براي ياري پدرش كه حكمران ايران شرقي بود، از ري مردان جنگي برايش فرستاد تا جلوي ياغيان را بگيرد.

 

مستشرقان، ري را گهواره تمدن ايران مي‏دانند و اين شهر،  شهر تجارت و مدرسه بود كه بناهاي عظيم و ثروتمندان بسيار داشت و در زمان المهدي بالله عباسي بيش از يك ميليون نفوس داشته است. ابن حوقل مي‏گويد : بعد از بغداد، آبادتر از ري، شهري در شرق نيست جز آنكه نيشابور، به وسعت از آن بيشتر است.

 

در وصف اين شهر فقط همين بس كه عمر سعد به عشق حكمراني بر اين شهر با وعده و فريب يزيد كه وي را حاكم  آن گرداند به جنگ امام حسين (ع) آمد و آن واقعه را ايجاد كرد.

 

اين شهر تا هنگامه حمله مغول به درخشش خود ادامه داد و با حمله آنان ناگهان خموده شد. خرابه‏هاي آن تا سالها محل زندگي جغدان بود و تا دوره معاصر روي آبادي نديد.

 

شايد تا پاي گرفتن طهران تنها دليلي كه موجب آن شد اثري از آن باقي بماند بقعه متبرك حضرت عبدالعظيم الحسني بود. ابوالقاسم، عبدالعظيم الحسني نسبش با چهار واسطه به حضرت امام حسن مجتبي (ع) مي‏رسد كه در قرن سوم هجري از دانشمندان بنام اين شهر بود كه در همانجا نيز درگذشت و مدفون گشت. در طول صدها سال مرقدش محل تجمع و زيارت شيعيان ايران مركزي بود. صدها سال بعد بيشترين راههاي جنوبي طهران به اين محل ختم مي‏شد. و از همه مهمتر اولين راه‏آهن شهري ايران بين طهران و ري كشيده شد. امري كه 120 سال بعد مجدداً اين شهر و تهران امروز را كه حالا غولي بود كه شهرري را در برگرفته بود تكرار شد. در اين قسمت به تماشاي حومه جنوبي تهران مي‏نشينيم.

 

10640-3

توپچيان مستقر در حومه جنوبي طهران

10646-3

نظاميان در كنار ديوار جنوبي طهران

10647-3

دروازه شاه عبدالعظيم

     

10812-3

ديوار جنوبي حصار طهران

10649-3

همان دروازه

10695-3

به سمت ري

     

10764-3

منظره‏اي از جنوب طهران و حومه آن

10709-3

دليجان مسافرتي

 

10710-3
گاري پست در حومه جنوبي
     

10791-3

جاده شاه عبدالعظيم

 

10740-3

گدايان جاده!

 

10806-3

مسافري خارجي در جاده ري
     
   

10721-3
خارج از حصار طهران
 

  

 
ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org