ماهنامه شماره 7 - صفحه 5
 

 

» دلو حاجي ميرزا آقاسي

 

دربارة شخصيت حاج ميرزا آقاسي سخن فراوان است. مي‏گويند محمدشاه همواره از وي گله داشت بدين جهت كه او را صاحب كرامات مي‏دانسته و از اينكه براي شفاي بيماري نقرس وي كاري نمي‏كرده از او گله‏مند بوده است.

 

گويا وي علاوه بر طبابت علم نجوم هم مي‏دانسته. سالي در پايان ماه مبارك رمضان به حاجي رجوع مي‏كنند براي تعيين روز عيد؛ .... كه توپچي نمي‏داند امشب توپ را در كند يا خير. حاجي پس از تامل مي‏فرمايد: فردا عيد است توپ را در كنيد، اما يواش.

 

از مهارتهاي ديگر حاجي آشنايي با علوم و فنون كشاورزي بود. شهرت حاج ميرزا آقاسي به سبب احداث قنات زبانزد عام و خاص بوده است. علاقة او به امور كشاورزي سبب شد "دلو" ي اختراع كند كه در نوع خودش بي‏نظير باشد و در تاريخ اختراعات به نام وي ثبت شود.

 

پيش از اين اختراع، دلوي را با طناب مي‏بستند و از چاه آب مي‏كشيدند، اما حاجي براي آنكه در مدت زمان كمتر آب بيشتري از چاه استخراج كند چندين دلو را پي در پي به ريسمان بست و بدين ترتيب تحول بزرگي در آبرساني ايجاد كرد. از اين رو به كساني كه زياد در رفت و آمد باشند؛ همچنين به كساني كه يكي پس از ديگري به سمتي منصوب و سپس معزول مي‏شوند، "دلو حاجي ميرزاآقاسي" مي‏گويند.


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org