ماهنامه شماره 22 - صفحه 6
 

» غار رودافشان

 در كوهستان البرز مركزي در شهرستان دماوند روستاي سرسبزي وجود دارد با باغات وسيع و  چشمه سارهاي فراوان و رودي پر آب كه چشمان هر بيننده اي را خيره مي‌سازد  اين روستا رودافشان نام دارد. در جنوب اين روستا  غار زيبايي خودنمايي مي‌كند به نام غار رودافشان. وقتي از تهران به سمت فيروزكوه خارج مي‌شويم در مسير جاده دماوند  در 60 كيلو متري فيروزكوه به يك جاده فرعي مي‌رسيم به نام جاده سيدآباد كه در سمت راست جاده قرار دارد. پس از طي نيم ساعت راه  آسفالت به يك جاده خاكي مي‌رسيم كه پس از نيم ساعت ما را  مستقيما به روستاي رودافشان مي‌رساند. از آنجا پس از گذشتن از يك رود پر آب و پشت سر گذاشتن شيب نسبتا تندي در مدت يك ربع ساعت به دهانه عظيم غاري بر مي‌خوريم كه بزرگي و زيبايي آن  هر بيننده‌اي را متحير مي‌كند .

 

درون غار ، تاريكي و سكوت محض حكمفرماست و فقط گاهي قطرات آب براي ثانيه‌اي سكوت را مي‌شكند. درون غار پوشيده از مواد آهكي است كه به صورت قنديلهايي از سقف غار آويزان شده است.

 

متاسفانه با مراجعه به مراجع مختلف مطلب زيادي در مورد غار رودافشان پيدا نكردم فقط مطلبي در يكي از سايتها به قلم سيد مجيد مير كاظميان ديدم كه عينا در اينجا نقل مي‌كنم.

 

غار رودافشان در استان تهران و در ۱۰۳ كيلومتري شهر تهران و ۶۲ كيلومتري شهر فيروزكوه و در مجاورت روستايي به همين نام واقع است. غار در دامنه شمالي دره رودافشان قرار دارد. رودخانه دليچاي در ژرفاي دره جريان دارد و آب درياچه‌هاي تار و هوير را كه حاصل ذوب يخچال‌هاي قره داغ است، به رودخانه حبله رود مي‌برد. دهانه غار در ارتفاع ۱۸۰۰متري از سطح دريا و در داخل گودي بزرگي به قطر حدودا ۱۰۰متر قرار گرفته است و تنها از لبه گودي قابل مشاهده است . اختلاف ارتفاع دهانه غار و بستر رود حدود ۲۰۰ متر است. دهانه غار بسيار وسيع و قوسي شكل است و به درازاي ۴۰متر و بلندي ۱۲متر است.

 

 نخستين تالار عظيم غار به قطر ۸۰ در ۱۰۰متر و بلنداي ۲۵ متر بعد از دهانه قرار دارد . به علت استحكام لايه ها اثري از شكستگي و يا سنگ قابل سقوط در آن ديده نمي شود. اين اعتقاد وجود دارد كه هزاران سال قبل رودخانه همسطح دهانه غار بوده و احتمالا قسمتي از آب رودخانه دليچاي وارد دالان هاي غار شده و باعث گسترش و وسعت غار شده است. وجود تعدادي ايوان ساخته شده با سنگچين و مقاديري خرده سفال، نشانه سكونت انسان‌ها در غار در روزگار گذشته است. تالار دوم پس از يك ديواره سنگچين قرار دارد و داراي ابعادي حدود ۶۰ در ۵۰ و بلنداي ۲۰ متر است و فاقد هر گونه غارسنگ (ساختارهايي كه در اثر انحلال و رسوبگذاري كاني‌ها در خلال جريان آب در داخل غار ها ايجاد مي شود، مانند چكيده و چكنده) است. تالار سوم داراي ابعادي در حدود ۵۰ در ۴۰ و بلنداي ۱۵ متر است. سرتاسر اين تالار از چكيده ها و چكنده هاي زيبا و ستون ها و آبشارسنگ هاي خارق‌العاده است. چكنده هاي نيزه‌اي و گل كلمي در سرتاسر سقف اين تالار ديده مي‌شود. در ادامه مسير اصلي غار يك پلكان آهني ما را به دهليزي مي رساند كه دخمه بزرگي به ابعاد 6 در ۴ متر و ارتفاع ۳ متر در انتهاي آن واقع است. يك حوض آب و ستوني در وسط آن در دخمه ديده مي‌شود. اين دخمه را آناهيتا (الهه آبياري و باروري) نام نهاده اند. در ادامه مسير اصلي پرتگاه هاي فراواني وجود دارد و مسير پس از حدود ۱۶۰متر به دالان انتهايي غار مي رسد كه طول آن ۱۰ متر است و در ارتفاع ۱۷۵۰متري سطح دريا و ۵۰ متر پايين تر از ارتفاع دهانه غار است. طول غار در مسير اصلي حدود ۵۵۰ متر است.

 

   


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org