ماهنامه شماره 22 - صفحه 2
 

» ‌تخم‌مرغ دزد...

 

جلال فرهمند

farahmand@www.iichs.org

 

وزارت بازرگاني پاشنه آشيل دولتهاي هويدا و آموزگار به حساب مي‌آمد. غوغاي جنجالي ايجاد شده در قضيه واردات سيصد هزار تن شكر گران قيمت در زمان كمبود شكر در كشور و تنزل فاحش قيمت آن پس از خريد آن در دوران وزارت فريدون مهدوي از جمله اين شاهكارهاست. فريدون مهدوي كه سمتهاي مهمي چون قائم‌مقامي بانك توسعه صنعتي، وزير مشاور و قائم‌مقام حزب رستاخيز را يدك مي‌كشيد در سال 53 همزمان با احياي مجدد وزارت بازرگاني در دولت هويدا به اين سمت برگزيده شده بود. بعد از برگزاري پر سر وصدا و تبليغاتي دادگاه جنجالي شكر كه طبق معمول با تبرئه شدن وزير بازرگاني همراه شد براي فرونشاندن اين التهاب و جنجال در جامعه منوچهر تسليمي به جاي مهدوي بر اين مسند نشست. طبق عادت، اين وزير به كاري انقلابي دست زد و دو معاون متهم مهدوي يعني دكتر غني‌زاده، رئيس سازمان غله و قند و شكر كشور و صيرفي رئيس شركت معاملات خارجي را از كار بركنار كرد. چند ماهي از وزارت دكتر تسليمي نگذشته بود كه مجدداً سروصداي واردات تخم‌مرغهاي فاسد گوش فلك را پر كرد. اين تخم‌مرغها كه در حجم زياد و با پول هنگفت وارد شده بود به علت خرابي فراوان و زدوبندهاي زيادي كه در آ ن شده بود سوژه روز مردم و مطبوعات شد.

 

تنها شانسي كه تسليمي به دست آورد اين بود كه اين جنجال جديد با كنار رفتن دولت هويدا و آمدن دولت جمشيد آموزگار توأم شد. تسليمي نيز اين ارثيه نامتوازن را به دولت بعد سپرد و كاظم خسروشاهي وزير جديد بازرگاني چاره‌اي جز پذيرفتن اين ميراث شوم نداشت و وي نيز در اين گرداب و گرداب بعدي (تبديل اين تخم‌مرغها به پودر تخم‌مرغ) گرفتار شد به طوري كه صداي برخي از مقامات مسئوليت‌دار و برخي افراد حكومتي را درآورد. ازجمله آنان سپهبد رضا طباطبايي وكيلي يكي از اعضاي ستاد بزرگ ارتشتاران بود. وي سه عريضه مهم براي شاه ارسال مي‌كند. عريضه‌هايي كه ره به جايي نمي‌برد و مجدداً از سوي دفتر مخصوص شاهنشاهي براي بررسي بيشتر به دست متهمان بازمي‌گردد.

 

شروع انقلاب و تظاهرات خياباني اين چند زدوبند اقتصادي را به فراموشي مي‌سپارد. تنها اثري كه بعداً ديده مي‌شود دستگيري فريدون مهدوي و منوچهر تسليمي به دستور حكومت نظامي تهران و قانون ماده پنج آن است. در بحبوحه انقلاب اين دو فرار مي‌كنند و در خارج سكني مي‌گزينند.

 

 برای خواندن سند اینجا را کلیک کنید  

 

(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10)     

 

 

 
   

3760-11ع

منوچهر تسليمي و فريدون مهدوي

3957- 11ع

اميرعباس هويدا، فريدون مهدوي و ديگر اعضاي كابينه در حال آموزش نظامي در نيروي پايداري

   


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org