ماهنامه شماره 123 - صفحه 7
 

 

» عمارت مسعوديه

 

آسيه آل احمد

aleahmad@www.iichs.org

   

در ضلع جنوب شرقي ميدان بهارستان در خيابان اکباتان عمارت بسيار زيباي مسعوديه قرار گرفته است. اين بنا متعلق به سلطان مسعود ميرزا معروف به ظل‌السلطان پسر ناصرالدين شاه مي‌باشد. دستور ساخت اين بنا در سال 1295هـ.‌ق توسط ظل‌السلطان داده شد. کارفرماي ساخت اين عمارت رضاقلي‌ خان سراج‌الملک بود. کل عمارت از اندروني و بيروني در مجموعه‌اي به وسعت 4000 متر ساخته شد. عمارتهاي بيروني شامل : ديوانخانه، سفره‌خانه، حوضخانه، عمارت سيدجوادي، عمارت مشيرالملکي و عمارت سردر. معماري اين بنا قاجاري است و تزئينات اين مجموعه شامل آجرچيني، کاشيکاري، گچ‌بري، خطاطي، تزئينات سنگي، در و پنجره‌ها و ارسيهاي چوبي با شيشه‌‌هاي الوان و حجاري است.

 

اين خانه در سال 1328هـ.‌ق به مبلغ 50000 تومان به همدم‌السلطنه، همسر جلال‌‌الدوله، دختر ميرزا يوسف خان مستوفي‌الممالک صدراعظم فروخته شد.

 

ورودي اصلي

نماي عمارت اصلي

 
     

     

     

 

ورودي عمارت اصلي

ورودي پله‌ها به سرسرا

     

سردر عمارت

يکي از حياطها

يکي از حياطها

     

اولين کتابخانه و موزه ايران در قسمتي از اين عمارت قرار گرفت که پس از تاسيس کتابخانه ملي و موزه ايران باستان، تمامي کتب و اشيا به محلهاي مورد نظر انتقال داده شد. سپس در سال 1307 شمسي اين ساختمان در اختيار وزارت معارف قرار گرفت و پس از تصويب مصوبه هيات وزيران در سال 1377ش در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفت. در زمان استقرار اين وزارتخانه اين عمارت، آسيبها و خسارات بسيار ديد. هم اکنون اين بنا در حال مرمت است.

  

آجرکاريهاي ورودي عمارت

کاشيکاريهاي داخل حياط

قسمتي از تالارها

     

قسمتي از ايوان

تيرکهاي سقف در حال مرمت

گچبريهاي سقف

     

سقف تالار آينه

تزئين با شيشه‌هاي رنگي

تزئينات گل و ميخ زيرشيرواني

     

پوشش ديوار از پارچه‌هاي برجسته

نمونه‌اي از گچبري

نمونه گچبري

     

نمونه‌اي از حجاري

قسمتي از اب انبار

نماي عمارت تقاطع خيابان اکباتان و ملت

     
 

 
 

خروجي حياط

 


ارسال به دوستان    نسخه قابل چاپ
نام:                  
*رايانامه( Email):
موضوع:
* نظر شما:


 
 
www.iichs.org