ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

شماره ۴ 

 

نشريات ‏

نامه بانوان

 

با مديريت و سردبيري شهناز آزاد، دختر ميرزا حسن رشديه در سال 1299هـ .ش در تهران منتشر مي‏شد. شماره اول نشريه در هشت صفحه به قطع خشتي با چاپ سربي، چاپ شده است. بالاي عنوان روزنامه عبارت : زنان نخستين آموزگار مردانند

 

و در ذيل عنوان روزنامه عنوان : اين روزنامه براي بيداري و رستگاري زنان يچاره و ستمکش ايران است.

قيمت نشريه : ساليانه 30 قران که ماهي دو بار انتشار مي‏يافت.

                        شش ماهه 20 قران

 

مقاله افتتاحي نامه بانوان با عنوان : وجوب تعليم نسوان يا ششصد کرور زنده به گوربه خوبي رسم و سياق مطالب روزنامه را نشان مي‏دهد، بحث تعليم و تربيت دختران و زنان ايران و تفکر عدم حضور زن در اجتماع که مي‏بايست اصلاح شود.

 

شهناز آزاد همسر ابوالقاسم آزاد مراغه‏اي از متجددين و متأثرين تفکر اروپايي بود.اين زن و شوهر بيشتر تلاشهاي خود را صرف بحثها و فعاليتهاي مربوط به زنان مي‏کردند.از جمله رفع بيسوادي از ايشان و در نهايت مسئله رفع حجاب که به عنوان مانعي در سر راه تعليم و تربيت نسوان تبليغ مي‏نمودند.

 

نشريه در تبليغ آراء خود براي رفع موانع پيشرفت زنان و نقد برخي احکام و باورهاي اعتقادي گاه چنان دچار افراط و اغراق و داستان‏پردازي مي‏شد که با عکس‏العملهاي سخت حکومتيان که چندان هم پايبندي مذهبي نداشتند، روبه رو بود. و با عنوان کردن کفن سياه در لفافه پنهان ماندن زنان از حضور اجتماعي که تلويحاً همان حجاب را القاء مي‏نمود به بحثهاي مربوط به حجاب‏برداري رنگ علني‏تري بخشيد ولي با عکس‏العملهاي سختي که مواجه شد، (از جمله توقيف روزنامه و تحريم و محکوميت صاحب آن) که در پي آنهاگاه گفتار خود را اصلاح مي نمود.

 

به عنوان مثال در شماره دوم نشريه، علت توقيف آن را چاپ خبري عجيب مشاهده مي‏کنيم : مطلبي با عنوان : يک دختر ناکام و توضيح اين خبر که به نظر غيرواقعي مي‏آيد، حتي با حال و هواي آن روز ايران – خبر درباره دختري هشت ساله است که در محله امامزاده يحيي زندگي مي‏کند. وي روزه مي‏گيرد و به دليل عطش زياد از تشنگي مي‏ميرد و در پايان درج اين خبر، نتيجه مي‏گيرد: « اين است يکي از مضرات عدم تعليم نسوان.»

 

و در شماره سوم براي توضيح منظور خود از حجاب و لزوم برداشن آن، مي‏نويسد : « سوء تفاهم يا منتهاي بدبختي. حجاب موهومات و قيدهاي کهنه‏پرستي.» اضافه مي‏کند: «.... لفظ حجاب را در اينجا با وجود اضافه به سوي موهومات و تأکيد با قيدهاي کهنه‏پرستي، تأويل به چادر و روبند زنان کرده و چنان وانمود مي‏نمايند که مخالف اين حجاب هستيم و حال آنکه مقصود ما روبند زنان نبوده بکله بالصراحه گفتيم که موهومات و قيدهاي کهنه‏پرستي شش صد کرور مسلمين را از زن و مرد به اين روز سياه نشانيده است..» 

 

صفحه اول

 

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org