ArticlesStatesmenPublicationsWoman e-zineO.HistoryًRestorationViewpoints and untold events
IICHS English Website
» نشريه الکترونيکي زنان » شماره 2، نشريات: روزنامه شکوفه
کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات
88

 

نام کتاب:

نسیمی از دفتر ایام، خاطرات علیرضا

مظفری زاده

نویسنده :

علیرضا

مظفری زاده

تعداد صفحات: 434

بها: 5000 تومان

 

 

نام کتاب:

خاطرات

سعداله خان درویش

 به کوشش:

جهانگیر درویش

تعداد صفحات: 275

بها: 3000 تومان

 

 

کتابشناسي جريان بابيت و بهائيت »  روزشمار جريان بابيت و بهائيت »  قائم موعود اسلام (عج)، و مدعيان مهدويت »  ميرزا علي‌محمد باب؛ از چالشهاي فرارو تا توبه و تکذيب ادعا »  کتاب اقدس » خاتميت؛ ريزشها و بحرانهاي مداوم... »  بيت‌العدل اعظم بهائيت؛ بن‌بست مشروعيت »  بابيت و بهائيت؛ نماي دور، نماي نزديک »  بهائيت در ادعا؛ بهائيت در عمل »  وعده‌هاي بي بنياد، پيشگوييهاي معکوس ...  

 

 

 

روس تزاري؛ امپراتوري فزونخواه و تجاوزگر »   بهائيت، پيوند عميق و همه‌جانبه با امپرياليسم تزاري »  سران برجسته بهائيت، خادمان روس تزاري... » پيوند ديرين و ديرپاي حسينعلي بهاء با استعمار تزاري » با استعمار بريتانيا آشنا شويم » همکاري بهائيان با مؤسسات وابسته به انگليس در ايران » عباس افندي و مافياي  »  بهائي / انگليسي»  دوستان «انگلو ـ صهيون» عباس افندي » بهائيت و اسرائيل؛ پيوند ديرين و فزاينده ...

 

 

 

 

با امپرياليسم آمريکا آشنا شويم» امپرياليسم آمريکا و بهائيت؛ پيوند ديرين و همه جانبه» قديم‌ترين ردّ پاي پيوند ميان فرقه و حاکميت آمريکا» بهائيان در انجمنهاي ماسوني و شبه ماسوني » تعامل آمريکا با بهائيان در ايران » امپرياليسم خبري و بهائيت  » تبليغ در خدمت نظام سلطۀ جهاني » بهائيت و رژيم پهلوي » ماه عسل رژيم پهلوي و بهائيان » امام خميني و بهائيت» دربار پهلوي و بهائيان» ...

 

 

 

 

لوح تاریخ معاصر ایران

برنده تندیس زرین

دومین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال

 

 

 

شماره 2، نشريات: روزنامه شکوفه  

 نشريات

 

روزنامه شکوفه

 

روزنامه شکوفه، از اولين نشريات زنان و مربوط به زنان، در شماره پيشين معرفي شد. در اين بخش به طرح موضوعات محوري و مورد توجه روزنامه مي‌پردازيم.

 

توجه به تعليم و تربيت دوشيزگان يکي از نکات اصلي توجهات شکوفه و در واقع پايه اساسي رهنمودهاي آن است. مقالات تربيتي روزنامه در قالبهايي که مطرح مي‌شد، زمينه‌هاي مختلف اجتماعي را شامل مي‌شد و آثار متفاوتي از خود نشان مي‌داد. در اين قسمت سعي بر آن است که اين زمينه‌ها و اثرها به تفکيک و با نمونه‌هايي از مقالات نشريه نشان داده شود.

 

تلاش خانم عميد در مقالات روزنامه همه آن است که نشان بدهد تعليم و تربيت دختران از اصلي‌ترين کارهايي است که بايد انجام شود و دغدغه اصلي خود او نيز اين است که نشان بدهد تعليم و تربيت چنين آثاري خواهد داشت.

 

تعليم و تربيت دختران باعث مي‌شود :

1) توانايي براي به کارگيري از « صنايع يدي» براي پر کردن اوقات فراغت و پرهيز از بطالت و همچنين شرکت در اقتصاد خانواده و اجتماع : « ... پس هرگاه غيرت ملي و عصمت اسلامي داريم بلکه مي‌گوييم هرگاه مي‌خواهيم آدمي باشيم بايد سعي و کوشش نماييم که ما هم مثل ساير خانمهاي دول متمدنه صاحب علم و با عزت و ثروت شويم و شرکت نماييم با شوهران خود در امور معيشت زندگاني اگر علم نداشته باشيم احترام نداريم اگر هنر نداشته باشيم ثروت نداريم به گدايي و پريشاني و ذلت مي‌افتيم...».

 

2)  تربيت اطفال دانا و توانا و سالم که هم از نظر جسمي تربيت شوند و هم از نظر اخلاقي در خانواده و اجتماع مفيد واقع شوند و نيز براي استقلال مملکت تلاش نمايند : « ... تربيت زن که اول معلمه و مربيه طفل است، واجب است، بل لازم است. حتي به تحقيق ديده شده دختراني که بداخلاق و بي تربيت هستند، نه تنها در اولادشان اثري دارد، بلکه شوهرهاي ايشان نيز بعد از چندي مجالست با ايشان، رفته رفته اخلاق زشت ايشان را خواهند گرفت... در مملکتي [که] مادرهاي آنجا با تربيت باشند، دزدي نمي‌شود وطن‌فروشي و خيانت به مال وجود ندارد بدبختي نخواهد ماند فقر عمومي از ميان مرتفع خواهد شد...».

 

3) بالا رفتن اخلاقيات در نزد خانمها و دوري از تقليدهاي کور و نابجا که هم باعث تشتت در خانواده شده و هم به اقتصاد خانه و جامعه ضرر مي‌رساند : « ... تقليد در بسياري از امورات و موارد، باعث ذلت و فلاکت، بلکه گاهي منجر به مرض و هلاکت مي‌گردد... مثلاً کمينه مي‌روم در منزل فلانه خانم، وضع مبل خانه و اساس‌البيت او را ملاحظه مي‌کنم. خيلي خوشم مي‌آيد، بر خود مخمر مي‌نمايم که بايد من هم اين قسم بدل و اسباب براي منزلم درست بنمايم. پول هم که ندارم، تدبيري که مي‌کنم اين است که اسباب و مبل قديم خودم را به نصف بها مي‌فروشم و قرض توماني فلان مبلغ با هزار اسباب چينيهاي ديگر مي‌نمايم تا اسباب مبل درست نموده...».

 

4) ارتقاء فهم ديني و به کارگيري آموزه‌هاي آن، پرهيز از خرافه‌پرستي و اعتقاد به موهومات، دوري از اخلاقيات زشت در بين افراد خانواده : « ... اين چه رفتار و حرکاتي است که بعضي از زنها يا بعضي از مردها دارند... به چه طريقه و مذهب صحيح است که در معبر عام، قرق اسلامي را شکسته پرده اسلام را دريده، بدون پرده و حجاب، فتح هر باب کرده و بر ضد آيه شريفه (و لا يبدين زينتهنّ الا لبعولتهن) (1) بايد ظاهر نسازيد زيور و زينتهاي خودتان را مگر از براي شوهران خودتان. خانمها هر چه زيور و زينت و لباسهاي شيک و خودسازي دارند، از براي مردهاي نامحرم در بازار و بيابانها و معبرها دارند. با آن حرکات و سکنات مخصوص و از اين زنها بدتر، آن جوانان بي غيرت، بي عصمت، لامذهب مي‌باشند که خودشان را مانند زنان مي‌سازند و هيچ شرم و حيا از خدا نمي‌کنند و از مردم خجالت نمي‌کشند...».

 

5) اطلاع از اوضاع اجتماع خود و ديگر جوامع شده و انگيزه وطن‌پرستي و استقلال خواهي را رشد مي‌دهد : «... برابر حال آن انساني که از گاو پست‌تر و بيشعورتر باشد و قدر وطن عزيز خود را نداند به علاوه اينکه مقام و مرتبه و شأن وطن خود را نمي‌داند وطن‌فروشي مي‌نمايد و در تخريب وطن مي‌کوشد غفلت از اينکه هر کس وطن ندارد جان در کالبد ندارد... اين قوه وطن خواهي و وطن‌دوستي در زنان خيلي بيشتر است تا مردان به جهت اينکه هيچ زني را نشنيدم که روس فيل، انگليس فيل يا آلمان فيل بگويند برخلاف بعضي از مردها که همه چيز فيل مي‌شوند به غير از وطن فيل خودشان...».

 

روزنامه شکوفه افزون بر موارد ذکرشده، حاوي موضوعات متنوع ديگري است که در قالب اشعار، مطايبه‌ها و طرحهاي تصويري به خواننده عرضه و القاء مي‌نمايد.

 

 

 

 

 

  دیگر مطالب خواندنی این شماره

 زنان وجامعه: 1- انجمن همت خواتين  2- نهضت تحريم تنباکو

 بناهاي تاريخي : شاهچراغ  

 زنان فاضل: مستوره کردستاني (اولين تاريخ نگار زن در ايران و خاورميانه و نزديک)

 نسخه خطي: نقل مجلس

 

 

 




نام:                
پست الکترونیک:
موضوع :
نظر شما :


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
طراحی شده توسط شرکت رايان کاوه


 
www.iichs.org