ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» مقالات » باور کنيد فقط من مي‌توانم!

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

باور کنيد فقط من مي‌توانم! 

زهرا عباسي

 

خودشيفتگي و چاپلوسي را که با هم مخلوط کنيد شايد بشود چيزي شبيه نامه امير فريدون گرگاني به وزارت اطلاعات و درخواست وي براي تبيين و تفسير کتاب انقلاب سفيد! در اين نامه وي خواسته تا با عنايت به تجارب ارزشمندش! مباني عميق اين کتاب را آن طور که بايد و شايد و به قول خودش « از روي علاقه و ايمان محض به شخص شاهنشاه و اعتقاد به اثر مورد بحث توام با سواد کافي و معلومات فراوان و قلمي شيرين و خالي از هر گونه چاپلوسي و تزوير و طمع و کيسه‌دوزي» به مردم معرفي کند!

 

امير فريدون گرگاني طي نامه اي به وزارت اطلاعات، مدعي مي شود که به دليل مطالعه مستمر کتاب انقلاب سفيد به منظور تفسير «کنفرانس بين‌المللي حقوق بشر» در اجراي برنامه‌اي در «راديو ايران»، به اهميت مباحث کتاب پي برده است. وي اعتقاد دارد، حکومت آنچنان که برازنده مباحث علمي کتاب مزبور است، در معرفي و تفسير آن نکوشيده. گرگاني به استناد تحصيلات عاليه و سابقه خدمات پيشين خود به رژيم و درک ارزش و اهميت مبحث «انقلاب سفيد» ــ به زعم خويش ــ کسي را شايسته تر از خود براي پژوهش و تفسير در اين مورد نمي داند. به طوري که خودشيفتگي نگارنده و قلم به قول وي عاري از چاپلوسي و تزوير، از فحواي سند عيان است! اصل اين نامه که در زير آمده در موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران قراردارد.
 
              وزارت اطلاعات
              اينجانب «اميرفريدون گرگاني»، متوجه نکته‌اي شده‌ام که به عنوان يک فرد ايراني وطن پرست و شاه دوست، وظيفه خود ميدانم آن را عنوان کنم، تا در صورت مصلحت بودن در آن باره اقدامي شود.
              عرض بنده مجملا اين است که تا کنون کتاب «انقلاب سفيد» آن طور که بايد و شايد و مناسب با ارزش واقعي آن معرفي نشده و مورد بحث و تفسير علمي قرار نگرفته است. بالنتيجه افراد ملت از طبقات مختلف از تحصيل کرده و روشنفکر تا مردم عامي معصومانه از آن بيخبر مانده‌اند. تنها کوششي که انجام شد، تهيه سي برنامه راديوئي بوسيله «راديو ايران» بود. ولي کتاب « انقلاب سفيد» اثري نيست که بتوان بدين سادگي از آن گذشت.
              طي برگزاري «کنفرانس بين‌المللي حقوق بشر»، از طرف «راديو ايران»، وظيفه‌اي باينجانب محول گرديد، تا روزانه برنامه‌اي نيم ساعته در تفسير روزانه کنفرانس مزبور بنويسم. اين برنامه ها را جناب آقاي دکتر « آزمون» تصويب مي‌کردند. هر روز در ضمن بحث و تفسير درباره جريان « کنفرانس حقوق بشر» به «کتاب انقلاب سفيد» مراجعه مي‌کردم و هر نکته‌اي تازه از آن در مي‌يافتم. اين کتاب اثري است که از روي روشن ضميري مطلق نوشته شده و رازهائي در آن نهفته است که آنها را بايد از روي معرفت درک کرد و توضيح داد و گفت و نوشت تا مردم علي‌الخصوص طبقه جوان و تحصيل کرده، که فرداي کشور براي آنان آماده مي‌شود و بديشان واگذار مي‌گردد، راز بقا و ترقي ميهن خود را بدانند و بدان دلبستگي بيشتري داشته باشند. از اين رو بر خود واجب ديدم که به عرض برسانم، تا در معرفي علمي و تحقيقي اين اثر اقدام و کوشش شود. اين کوشش به نظر من بايد از روي علاقه و ايمان محض به شخص شاهنشاه و اعتقاد به اثر مورد بحث توام با سواد کافي و معلومات فراوان و قلمي شيرين و خالي از هر گونه چاپلوسي و تزوير و طمع و کيسه‌دوزي انجام شود، تا اين وظيفه کلي حقيقتا و آنطور که بايد موثر واقع گردد.
              اين جانب پس از تحصيل در انگلستان مدتي را در پاکستان گذرانيده و برخلاف بسياري از دانشجويان و يا افراد بي حقيقت، که به مجرد بيرون رفتن از کشور، خدا و شاه و مملکت را از ياد مي‌برند، بي آنکه مزدي دريافت دارم و بلکه از کيسه خود نيز صرف کردم، خدماتي براي اعتلاي نام ايران و شاهنشاه در خارج از کشور انجام دادم و يک بار نيز از طرف جناب آقاي دکتر «اقبال» که در آن زمان عهده دار وزارت دربار بودند، رضايت خاطر شاهانه از اقدامات اينجانب ابلاغ گرديد. همين افتخار است و بس. اکنون با توفيقي که در نويسندگي کسب کرده‌ام و کتابهايي که ترجمه نموده‌ام و خدماتي که در راديو انجام داده و مي‌دهم و تجربه‌هايي که در خدمت سازمان ملل متحد اندوخته‌ام، در صورتي که مصلحت دانسته شود، خود را براي به جامه عمل درآوردن اين وظيفه ملي آماده مي‌دانم و اگر عرايضم مورد تائيد قرار گيرند، مي‌توانم طرحي را که در اين باره در فکر دارم، به عرض برسانم.
              تقديم مراتب احترام و خواستار بون موفقيت در راه خدمت به شاهنشاه و کشور
              امير فريدون گرگاني
 
              [10 و 9- 2018-111ـ آ]



نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org