ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» همايشها » اخبار همايش بين المللي کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران ۱۸۰۰-۲۰۱۲ م

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

135

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

اخبار همايش بين المللي کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران ۱۸۰۰-۲۰۱۲ م  
» عناوین اخبار
 

** حماسه‌آفريني رئيسعلي دلواري توطئه دشمن را خنثي کرد

** انتشار کتاب چکيده مقالات همايش کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران

** بازنگري علمي سياستهاي استعمار تنهاراه شناسايي زمينه‌هاي نفوذ و ضربه

** در نخستين همايش بين المللي «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» صورت ميگيرد: رونمايي از اسناد تاريخي جديد استعمار

** عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي: عبرتهاي تاريخي را بايد حفظ کرد

** دشمن هميشه در پي توطئه است

 

رئيس همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران»
 حماسه‌آفريني رئيسعلي دلواري توطئه دشمن را خنثي کرد

16 شهريور 1392

رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و رئيس همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» گفت:‌ شهادت رئيسعلي دلواري توانست از تماميت ارضي ايران و نقشه‌هاي شوم انگليس جلوگيري کند.

به گزارش روابط عمومي و اطلاع‌رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در سالروز شهادت رئيسعلي دلواري و روز ملي مبارزه با استعمار انگليس با بيان اين مطلب افزود:‌ کشور ما از 1800 ميلادي به بعد تحت تهاجم گسترده استعمار قرار گرفت و يکي از اين عرصه‌ها مقابله ما با استعمار انگليس است. انگليسيها بارها به جنوب ايران حمله کردند و در برابر اين حملات مقاومت گسترده و جانانه مردم جنوب را شاهد بوديم.
 
بنابه تاکيد وي خطه جنوب با توجه به مجاورت با آبهاي خليج فارس و هندوستان که براي انگليسيها جاذبه داشت مورد توجه اين کشور بود که با پيدا شدن نفت در ايران اين مسئله جدي‌تر شد.
 
رئيس همايش مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران تصريح کرد: ما دولت مقتدري نداشتيم. دولتها اسير افراد نفوذي در خدمت استعمار بودند و اين مسئله در دوره ناصري به بعد و پس از جنگ جهاني اول و اشغال کشور، شکلي جدي‌تر به خود گرفت و با توجه به ضعف حکومت مرکزي وظيفه صيانت از کشور به دوش مردم و عشاير بود. به گفته حقاني در اين مقطع بسيار حساس و تعيين‌کننده تلاش و مبارزه جانانه مردم جنوب ايران را به خصوص در بوشهر و دشستان به رهبري رئيسعلي دلواري براي مقابله با دولت انگليس داريم. رئيس همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» تصريح کرد: رئيسعلي دلواري و کساني که با وي در اين مبارزه همراهي مي کردند از بذل جان و مال خود دريغ نداشتند. وي افزود:‌ در مقطعي که دولت و حاکميت دچار تزلزل در تصميم‌گيري و مقاومت بود رئيسعلي دلواري توانست با حماسه‌اي که آفريد ترفندهاي دشمن را خنثي کند. بنابه تاکيد وي همانگونه که در بحرين با وجود مقاومت مردم انگليسيها نفوذ کردند و با تعيين حکامي دست نشانده يک پايگاه ثابت در اين منطقه براي خود ايجاد کردند در جنوب نيز اگر با يک مقاومت جدي مواجه نمي‌شدند، زمينه تجزيه کشور را فراهم مي‌کردند. به باور حقاني، انگليسيها قصد داشتند همين برنامه را براي بوشهر و دشستان پياده کنند اما وقتي با مقاومت مردمي مواجه شدند نتوانستند نقشه خود را براي تجزيه اين بخش از ايران پيش ببرند. وي خاطرنشان کرد:‌ شهادت رئيسعلي دلواري توانست از تماميت ارضي ايران دفاع کند و نقشه‌هاي شوم انگليس را نقش بر آب سازد.

حقاني افزود: انگليسيها از سال 1800م تاکنون با ما درگير بودند و شما عرصه‌اي را نمي‌يابيد که بتوانيم بدون نگاه به سياستهاي انگلستان تحليل کنيم. انگليس در بسياري از وقايع مهم تاريخ ايران از جمله جنگهاي روسيه با ايران،‌ قراردادهاي استعماري، ‌فرقه‌سازي، جنگهاي داخلي، تجزيه مناطق استراتژيک از ايران، ‌کودتاي 1299، کودتاي 1332، مقابله با انقلاب اسلامي و بسياري از وقايع ديگر حضور و با کشورمان درگيري داشته است وي افزود تمامي اين موارد در همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» که 7 و 8 آبان ماه در موزه دفاع مقدس برگزار مي‌شود، ‌مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

 

 

 

دبير علمي همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» ‌خبر داد

» انتشار کتاب چکيده مقالات همايش  «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران»

 

26 شهریور 1392

دبير علمي همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران » با بيان اينکه تاکنون بيش از 300 چکيده مقاله به ديبرخانه اين همايش رسيده است،‌ افزود:‌ پيش از برگزاري همايش در 7و 8 آبان ماه جاري چکيده مقالات تاييد شده در قالب کتابي منتشر خواهد شد.

                    

به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني مرکز مطالعات تاريخ معاصر ايران؛‌ دکتر حسين احمدي دبير علمي اين همايش خاطرنشان کرد: از ميان مقالات رسيده برخي از کارهاي ضعيف، رد شده است اما از نويسندگان چکيده مقالات مورد تاييد خواسته شده تا اصل مقالات خود را براي ما بفرستند که تاکنون بيش از 190 مقاله به دستمان رسيده است.

 

وي معيار داوري درباره اين مقالات را نوآوري، ‌استفاده تلفيقي از تحقيقات ميداني، ‌منابع مکتوب، ‌تاريخ شفاهي و اسناد، ‌بيان حرف تازه و به کارگيري ادبيات جديد براي انتشار هوايي تازه به جامعه پژوهشي عنوان کرد و افزود:‌ استناد صرف به منابع مکتوب ايرادي ندارد اما اگر با تحقيقات ميداني و اسناد قرين شود، مقالات جامعتري به دست خواهد آمد.

 

به گفته دبير علمي اين همايش، از نويسندگان مقالات برتر براي سخنراني و ارائه مقالات در همايش دعوت خواهد شد. بنا به تاکيد وي با عنايت به بينالمللي بودن همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران » طي دو قرن اخير، مقالاتي از کشورهاي ديگر نيز به دبيرخانه رسيده است اما هنوز در ارتباط با اين مقالات تصميم‌گیري نشده است.

 

دکتر احمدي تصريح کرد: اين مقالات از کشورهايي همچون روسيه، ‌کشورهاي اروپايي و آسيايي است.  دبير علمي همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» خاطرنشان کرد‌: بيش از 90 درصد مدعوين اين همايش پژوهشگر و دانشگاهي هستند و فراخوان مقالات به زبانهاي فارسي، ‌انگليسي و  روسي بوده است.

 

بنابه تاکيد دکتر احمدي، موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران از حدود 2 سال پيش فراخوان داد و قرار بود همايش زودتر از اينها برگزار شود اما ايام انتخابات رياست جمهوري و بعد هم تعطيلات تابستانه مانع از برگزاري زودتر اين همايش شد و هم اکنون قرار است تا همايش «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» 7 و 8 آبان ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شود.

 

رئيس همايش بين‌المللي «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» گفت:

بازنگري علمي سياستهاي استعمار تنها راه شناسايي زمينه‌هاي نفوذ و ضربه

 

26 شهریور 1392

رئيس همايش بين‌المللي «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» گفت:

بازنگري علمي سياستهاي استعمار تنها راه شناسايي زمينه‌هاي نفوذ و ضربه

 

رئيس همايش بين‌المللي «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» با اشاره به اينکه جهان اسلام و کشورهاي جهان سوم هنوز با مقوله استعمار درگيرند، گفت: بازنگري سياستهاي استعمار و بحث و بررسي علمي در تاريخ با شناسايي زمينه‌هاي احتمالي نفوذ و ضربه مسئولين را نسبت به اين نوع تحرکات و ترفندها هوشيارتر مي‌کند.

 

به گزارش روابط عمومي و اطلاع‌رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، دکتر موسي حقاني رئيس موسسه و رئيس اين همايش با انتقاد از دو رويکرد ساده‌انگاري و شعاري در تاريخ‌نگاري، افزود: ساده‌انگاري و دست کم گرفتن دشمن و همچنين رويکرد شعاري و احساساتي، ما را از بازشناسي نقش واقعي استعمار و تاثير مخربي که روي کشور داشته است باز مي‌دارد.

 

وي در توضيح اين دو رويکرد نادرست، اظهار داشت: نگاه ساده‌انگارانه در بين برخي روشنفکران رواج دارد و آنها معتقدند مشکل و ضعف به داخل بر مي‌گردد؛ اگر ما قوي بوديم مي‌توانستيم با استعمار مبارزه کنيم. اين در حالي است که بخش مهمي از ضعف ايران در دوره‌هاي تاريخي خاص همانند دوران قاجاريه به دليل مانع تراشيها و دشمنيهاي استعمار بود و استعمار خود مسبب عقب‌ماندگي ما بود.

 

دکتر حقاني با اشاره به تلاشهاي امير کبير براي برطرف کردن نواقص و ضعفها و مانع‌تراشي و در نهايت به شهادت رساندن اين شخصيت بزرگ، درباره رويکرد شعاري نيز گفت: در اين رويکرد نيز از آنجايي که با احساسات برخورد مي شود در سطح متوقف مي‌شود و نمي‌تواند با ابزارهايي که استعار براي سلطه و نفوذ استفاده مي‌کند آشنا شود و به رغم حسن نيت به دليل مواجهه با دشمني هوشيار و آگاه، ممکن است اسير ترفندهاي اين دشمن شود. رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران تصريح کرد: بر همين اساس ما تلاش مي‌کنيم تا با رويکردهاي علمي نفوذ استعمار در ايران، مکانيزمهاي نفوذ و گروههايي که توسط استعمار در ايران ايجاد شده منافع استعمار را تامين کرده است مورد بحث و بررسي علمي قرار دهيم. بنابه تاکيد وي از آنجايي که تمام جهان اسلام و کشورهاي جهان سوم هنوز با مقوله استعمار درگيرند بنابراين لازم است تا يک بار ديگر تجربيات تلخي را که با اين دشمن مهاجم داشتيم مرور کنيم تا با شناسايي زمينه‌هاي احتمالي نفوذ و ضربه به ما تحقيقات را در اختيار مسئولين و علاقه مندان قرار دهيم تا بتوانند با هوشياري نسبت به اين نوع تحرکات و ترفندها از خود عکس‌العمل نشان بدهند.

 

گفتني است همايش بين‌المللي «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» 7 و 8 آبان ماه با حضور جمعي از انديشمندان و پژوهشگران تريخ معاصر در موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد. 

 

در نخستين همايش بين‌المللي «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» صورت ميگيرد

 
رئيس همايش بينالمللي «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» از رونمايي تعدادي اسناد جديد از استعمار انگليس در اين همايش خبر داد.
 
به گزارش روابط عمومي و اطلاعرساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران دکتر موسي حقاني با بيان اين خبر افزود: بخشي از اسنادي که در همايش مورد بحث و بررسي قرار ميگيرند جديد هستند اما بخشي ديگر اسناد مهمي است که به رغم اهميت کمتر مورد توجه قرار گرفته و لازم است تا براي بهره‌برداري مناسب دوباره مورد بازبيني قرار گيرد.
 
رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران با تاکيد بر اينکه بهره‌برداري از اسناد از انتشار اسناد جديد اهميت بيشتري دارد، افزود: اسناد زيادي به خصوص بعد از انقلاب منتشر شده اما در مقالات و آثاري که در همين دوره منتشر شده کمتر به اين اسناد رجوع شده است و ما در تحقيقات، تحليلهاي مبتني بر اين مجموعه‌هاي سندي را کمتر مي‌بينيم .
 
وي تاکيد کرد: برجسته‌سازي اسناد مهم موجود و تذکر دادن اهميت آن به مخاطبان به‌ويژه محققين مي‌تواند سبب تعميق مطالعات و پژوهشهاي تاريخي موثر باشد.
 
گفتني است نخستين همايش بين‌المللي «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» 7 و 8 آبان ماه جاري در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به شرکت در اين همايش مي‌توانند برای کسب اطلاعات بيشتر به نشاني اينترنتي http://www.iichs.org/ مراجعه کنند.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي عنوان کرد:
 
صفر نعيمي بر لزوم پژوهش و بازنگري درباره سياستهاي استعمار پير انگليس در ارتباط با کشورمان، براي اتخاذ تصميم درست و منطقي از سوي مسئولان در شرايط امروز تاکيد کرد.
 
به گزارش روابط عمومي و اطلاعرساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ستاد خبري نخستين همايش بين‌المللي کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران از 1800 تا 2012، با اشاره به شناخته شدن انگليس در جهان به عنوان روباه پير استعمار، افزود: مطالعه و بررسي سوابق روابط انگليس با ايران از تمامي جوانب اقتصادي، فرهنگي، سياسي و حتي نظامي صد در صد، لازم و ضروري است.
 
وي در پاسخ به افرادي که معتقدند نبايد به گذشته کاري داشت، سياستها عوض شده و معيار ما امروز است، گفت: فقط برخي از پرونده‌هاي قضايي مشمول مرور زمان مي‌شود و بايد توجه داشت در مباحث سياسي هر کشوري منافع ملت خود را در نظر مي‌گيرد و در مناسبات خارجي نمي‌توان به تاريخ توجهي نداشت. اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تنها تصميمي را در عرصه روابط بين‌الملل معقول، مشروع و منطقي دانست که با توجه به سوابق و پيشينه روابط کشوري که مي‌خواهيم با آن ارتباط برقرار کنيم مطالعه و ويرايش و پالايش شود.
 
گفتني است؛ نخستين همايش بين‌المللي کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران از 1800 تا 2012 ، با هدف مطالعه و پژوهش درباره روابط دولت انگليس با ايران، با حضور جمعي از پژوهشگران 7 و 8 آبان ماه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.
 
علاقه‌مندان به شرکت در اين همايش مي‌توانند براي کسب اطلاعات بيشتر به سايت موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران به نشاني اينترنتي http://www.iichs.org مراجعه کنند. 

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي:
 
محمد صالح جوکار؛ عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه عبرتهاي تاريخي را نبايد فراموش کرد، بازخواني تاريخ معاصر ايران و به خصوص کالبدشکافي سياستهاي انگليسيها در ايران در دو قرن اخير را براي برنامه‌ريزي و سياست گذاريهاي امروز کشور ضروري دانست.
 
به گزارش روابط عمومي و اطلاع‌رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، محمد صالح جوکار در گفت وگو با ستاد خبري نخستين همايش بين‌المللي کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران طي سالهاي 1800 تا 2012 ، افزود: ما نبايد گذشته‌هاي تاريخي‌مان را فراموش کنيم زيرا اين تجربيات به طور يقين بر آينده تاثيرگذار خواهند بود. اين نماينده مجلس واکاوي سياستهاي کشور استعمارگر انگليس را گوشزدي به دشمن دانست و خاطرنشان کرد: مطالعه تاريخ استعمار و سياستهايي که دشمن در قبال کشورمان داشته است موجب مي‌شود تا امروز در دام سياستهاي استکباري و استعماري آنان نيفتيم .
 
بنابه تاکيد جوکار کشورهاي استعمارگر هنوز هم روحيه سلطه‌گري خود را حفظ کرده‌اند و در تلاشند تا کشورهاي ديگر از جمله کشور ما را تحت نفوذ استعمار خود قرار دهند و مطالعه تاريخ رفتارهاي سلطه‌طلبانه آنان و هجمه‌هايي که بر ملت ما روا داشته‌اند موجب خواهد شد تا ما در برابر آنان هوشيار باشيم.
 
گفتني است نخستين همايش بين‌المللي کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران از 1800 تا 2012، با حضور جمعي از اساتيد و پژوهشگران حوزه تاريخ، 7و 8 آبان ماه جاري در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به شرکت در اين همايش مي‌توانند براي کسب اطلاعات بيشتر به سايت موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران به نشاني اينترنتي http://www.iichs.org مراجعه کنند. 

 

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت:
 
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي برگزاري همايش و کنگره در راستاي بازخواني و تبيين سياستهاي استعمار انگلستان را حرکتي مثبت و ارزشمند خواند و افزود:‌ ما هميشه بايد حواسمان باشد دشمن در فکر توطئه عليه ايران و مستعمره کردن کشور ماست .
 
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ،‌ محمدحسن آصفري عضو کميسيون امينت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ستاد خبري نخستين همايش بين‌المللي «کالبدشکافي سياست انگليسيها در ايران» با بيان اين مطلب افزود: ايران به خاطر منابع طبيعي فراواني نظير نفت،‌ گاز و موقعيت استراتژيک و دسترسي به آبهاي آزاد همواره در طول تاريخ  مورد توجه قدرتهاي استعماري چون انگليس بوده است اما با پيروزي انقلاب اسلامي ايران چشم طمع غرب و انگليس نيز از کشور ما قطع شد هر چند اين بار سياستهاي آنان شکل ديگري به خود گرفت.
 
وي با اشاره به تهاجم نظامي انگليس در اشغال ايران و دفاع جانانه مردم ايران، افزود: امروز هر چند تهاجم نظامي به دليل تواناييهاي کشورمان کمرنگ شده اما توطئه‌هاي دشمن شکل ديگري به خود گرفته و مردم و به خصوص جوانان اين مرز و بوم بايد با بررسي و کالبدشکافي تاريخي سياست استعمار در ايران، ‌زمينه‌هاي استعمارگري مجدد انگليس در کشورمان را حذف کرد.
 
اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تهاجم فرهنگي غرب در جامعه امروز، خاطر نشان کرد: بايد در همايشهاي اينچنيني به ابعاد گوناگون تهاجم و سلطه غرب و انگليس پرداخت و دو قرن استعمار انگليس را با تمام ابعاد سياسي، ‌اجتماعي، ‌اقتصادي و فرهنگي‌اش مورد بررسي قرار داد و توطئه دشمن و راهکارهاي نفوذ آنان را شناسايي کرد.
 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org