ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» رجال » ابوالحسن حائري‏زاده

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

ابوالحسن حائري‏زاده 
 

پروانه بابائي

 

سيد ابوالحسن حائري‏زاده فرزند مرحوم ميرزا سيد علي حائري، متولد 1267هـ . ش در مشهد، داراي تحصيلات قديم در اصفهان و يزد نزد علماي روز بود و از روحانيون به شمار مي‏رفت. چون عنفوان جواني او همزمان با مشروطيت بود و از همه بالاتر در اصفهان با سيدحسن مدرس روحاني و سياستمدار معروف آشنايي يافت، سوداي سياست داشت و تدريجاً در محافل سياسي داخل شد. در سي سالگي کانديداي مجلس شوراي ملي شد و از يزد به پارلمان راه يافت. در دوره پنجم که مجدداً از يزد وکيل شد، رسماً با مرحوم مدرس، ملک‏الشعراي بهار و زعيم و چند تن ديگر به تشکيل اقليت پارلماني پرداختند و حائري‏زاده از اين رهگذر اسم و رسم زيادي يافت. حائري‏زاده از همگامان مدرس بود. مواضع او قبل از سلطنت رضاشاه با مدرس يکسان بود و پس از شهادت او نيز در اين يگانگي استوار ماند. وي در دوره ششم نيز وکيل مجلس بود ولي داور او را به دادگستري دعوت کرد و مستشار ديوان کيفر شد. زماني نيز مدير صندوق صغار دادسراي تهران بود. بعد از شهريور 1320 مجدداً حائري‏زاده وارد سياست شد و خود را کانديداي انتخابات از يزد نمود ولي وجود افرادي مانند سيدکاظم جليلي، دکتر طاهري و سيدضياءالدين طباطبايي مانع از اين بود که حائري‏زاده وارد مجلس شود.

 

قوام‏السلطنه در سال 1325 حزب دموکرات ايران را تشکيل داد و حائري‏زاده نيز در آن حزب از موسسين بود. در انتخابات دوره يازدهم از طرف حزب مجري انتخابات در خراسان شد و خود نيز کانديداي سبزوار گرديد. مجلس پانزدهم که مخلوق قوام‏السلطنه بود، خيلي زودتر از آنچه تصور مي‏رفت، چهره واقعي خود را نشان داد و در اولين مقاومت مجلس در مقابل رئيس دولت، حائري‏زاده نيز کم‏کم از او روي برگردانيد و مشغول اجراي سياستهاي خاص خود شد. در دوره پانزدهم قوام‏السلطنه خيلي زود جاي خود را به حکيم‏الملک داد و حکيم‏الملک نيز کابينه را به هژير سپرد و هژير هم تحويل ساعد داد. حائري‏زاده در حکومت اين افراد در نقش يک اقليت تندرو قرار گرفت و با چند تن ديگر از وکلا به استيضاح و ساقط کردن دولتها پرداختند. حائري‏زاده از اين جهت براي مردم يک نماينده دلسوز و تا حدي مصلح قلمداد شد.

 

در انتخابات دوره شانزدهم قانونگذاري با کمک و مساعدت سرلشکر زاهدي، چند تن از افراد جبهه ملي از تهران به پارلمان راه يافتند. از جمله حائري‏زاده که عضو اين جبهه بود وکيل مردم تهران در مجلس شوراي ملي شد.

 

دوره شانزدهم مجلس را بايد يکي از ادوار تشنج دانست. اقليت هفت نفري که حائري‏زاده هم عضو آن بود، دولتها را شديداً در فشار قرار داده بودند، مخصوصاً فکر ملي شدن صنعت نفت در اين دوره قوت گرفت و ظاهراً اقليت آن را تعقيب مي‏کرد. نطقهاي حائري‏زاده در اين دوره بر ضد ساعد، منصور و رزم‏آرا نخست‏‏وزيران وقت، بسيار تند و تحريک‏آميز بود. در اواخر دوره شانزدهم رزم‏آرا نخست‏وزير کشته شد و چند روزي علاء حکومت کرد تا سرانجام رهبر جبهه ملي به پيشنهاد ليدر اکثريت (جمال امامي) به نخست‏وزيري رسيد و پس از مدت کوتاهي انتخابات دوره هفدهم به طور نيم‏بند انجام گرفت و حائري‏زاده اين بار هم وکيل تهران شد و در جريان ملي شدن صنعت نفت بسيار فعال بود. ابتدا موافق دکتر مصدق بود و همراه او در تحصن دربار شرکت داشت. اما در اين دوره جبهه ملي متلاشي شد و حائري‏زاده نيز در صف مخالفان قرار گرفت و مبارزات او با دولت شروع شد. حائري‏زاده ميل داشت با عنوان سفير فوق‏العاده و سيار به کشورهاي اروپايي برود ولي دولتي که خود او نيز يکي از بنيادگذاران آن بود، به اين تقاضا اعتنا نکرد، حائري‏زاده هم در صف مخالفين جدي قرار گرفت.

 

بعد از به هم خوردن دوره هفدهم، حائري‏زاده تحت تعقيب بود ولي کودتاي 28 مرداد او را نجات داد و مورد توجه سپهبد فضل‏الله زاهدي قرار گرفت و به مأموريت سفارت سيار اعزام شد. در انتخابات دوره هجدهم مجلس شوراي ملي، وکيل اول تهران گرديد ولي به علت خوي مخالفتي که با همه دولتها داشت، با زاهدي نيز نساخت و در سلک مخالفين او قرار گرفت. خصوصاً هنگام طرح مسئله نفت، به وزير دارايي کابينه (دکتر علي اميني) حملات زيادي نمود.

 

حائري‏زاده تا پايان دوره هجدهم، در مجلس شوراي ملي بود. بعد از آن ديگر کاري نتوانست انجام دهد و با حقوق بازنشستگي و رتبه يازده قضايي امرار معاش مي‏کرد. حائري‏زاده در طول حيات سياسي خود، مدتي توقيف و زنداني شد و زماني نيز در تبعيد به سر برد. وفات او در سن 84 سالگي در 1351هـ .ش در تهران اتفاق افتاد.




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org