ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» رجال » دکتر عباس حرّي

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

137

پیشینه فرش 

 

 

جریان شناسی سقوط پهلوی
سیر تاریخی ممنوعیت حجاب
پاکسازی و مرمت اسناد تصویری
نجم السلطنه

اخبارNEWS

تازه‌هاي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در نمايشگاه کتاب تهران |+| سير تاريخي تحريم در کتاب «انديشه تحريم و خودباوري» منتشر مي‌شود ‎ |+|

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

دکتر عباس حرّي 

اکبر مشعوف

Mashoof@www.iichs.org

 

دکتر عباس حرّي در 15 اسفند 1315 در خانواده‌اي روحاني در مشهد به دنيا آمد. پس از گذراندن دورۀ ابتدائي و متوسطه در سال 1335 دورۀ دو ساله دانشسراي مقدماتي را به پايان رساند و به جرگۀ معلّمان پيوست. دو سال در روستا و هفت سال در شهر کاشمر به تعليم و تربيت دانش‌آموزان پرداخت. در سال 1342 با خانم ناهيد مصوّري ازدواج کرد و در 1345 به مشهد انتقال يافت. در همان سال در آزمون ورودي دانشگاه مشهد در رشته تاريخ، رتبه اوّل و در زبان و ادبيات انگليسي رتبه پنجم را کسب نمود. بنابه علاقه وارد رشته زبان انگليسي شد و در 1345 مدرک ليسانس گرفت. پس از فراغت از تحصيل در همان سال به تهران منتقل شد. در سال 1352 از دانشگاه تهران در مقطع فوق ليسانس رشته کتابداري و در سال 1360 از دانشگاه "کيس وسترن" آمريکا در مقطع دکتراي کتابداري فارغ‌التحصيل شد. رساله دکتري وي مقايسه شباهتهاي استنادي و شباهت واژگان نمايه براي ربط دادن مدارک مرتبط از حيث موضوعي بود.

 
دکتر حرّي پس از 18 سال معلمي در مقاطع مختلف ابتدائي و متوسطه در شهر و روستا در سال 1353 از آموزش و پرورش (وزارت فرهنگ آن زمان) به دانشگاه تهران منتقل شد و به عنوان مربي در گروه کتابداري تدريس را آغاز نمود. در اين دورۀ همکاري دکتر حرّي و خانم نوش‌آفرين انصاري باعث تحولات بزرگي در گروه کتابداري دانشگاه تهران شد. تکيه آموزش بر مفهوم خدمت و اهميت و ضرورت توجه به مراجعان، توجه بيشتر به مباني نظري رشته کتابداري، تغيير تدريجي مسير پايان‌نامه‌ها از لحاظ موضوعي و ايجاد دورۀ کارشناسي بخشي از اين تحولات بود.
 
همکاري با فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان و دانشنامه جهان اسلام، سردبيري مجله روانشناسي و علوم تربيتي، معاونت پژوهشي کتابخانۀ ملي، مديريت گروه کتابداري دانشگاه تهران، سرپرستي دايره‌المعارف فارسي کتابداري، مشاورت اطلاع‌رساني رئيس جمهور، سرپرستي کتابخانۀ دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، معاونت آموزشي و تحصيلات تکميلي همان دانشکده، معاونت پژوهشي همان دانشکده، مديريت مجله اطلاع‌ شناسي، سر دبيري مجله کتابداري، رياست انجمن ترويج علم در ايران بخشي ازخدمات علمي_ فرهنگي دکتر حرّي است.
 
تآليف و ترجمه 15 عنوان کتاب و نگارش و ترجمه 86 عنوان مقاله دکتر حرّي را به يکي از پرکارترين پژوهشگران عرصه کتابداري تبديل نمود.
 
انجمن آثار و مفاخر فرهنگي در 15 اسفند 1385 به مناسبت هفتاد سالگي او و پنجاه سال تدريس و فعاليتهاي علمي وي مجلس تجليل و بزرگداشت برگزار نمود.
 
استاد در تدريس و پژوهش يگانه دوران بود اما ماندگاري ايشان مرهون منش ستوده و اخلاق نيک است.
 
سرانجام قلب دکتر عباس حرّي روز شنبه 7 ارديبهشت 1392 پس از 4 سال مبارزه با بيماري سرطان از تپش باز ايستاد و آرام گرفت. مساعي ايشان مشکور باد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع: قنبري، اميد. زندگي‌نامه و خدمات علمي و فرهنگي دکتر عباس حرّي. تهران : انجمن آثار و مفاخر فرهنگي ، 1385.

 




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org