ArticlesStatesmenWoman e-zineًRestorationAYAM contemporary Historical ReviewO.HistoryPublicationsViewpoints and untold eventswith caravan of history(doc)Foreign Policy StudiesNewsمصاحبهwith caravan of history(photo)conferences
» نشريه الکترونيکي زنان » شماره ۱۹، مکتوبات

کلمات کليدی :
 همه کلمات
تک تک کلمات

 

نشریه الکترونیکی بهارستان

138

غزه در آتش و خون

 

 

رقص چوبها به مناسبت کودتای 28 مرداد

 

 

پیشینه فرش

 

 

زندگی و اقدامات لارنس آلمانی در ایران
مطیع ترین وزیر امور خارجه ایران
سهم  ساواک در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی
محمد باقرخان تنگستانی

اخبارNEWS

فروشگاه مجازي موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران افتتاح شد  |+| بزودی آغاز به کار وب سايت جديد موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

Google

جوان و تاریخ

تاریخ و جلوه های عزاداری امام حسین(ع)در ایران با تکیه بر دوران صفویه

 

 

چند قطره خون برای آزادی

 

 

زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساری

 

فصلنامه تاریخ معاصر 61-62

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 61-62

 

فصلنامه تاریخ معاصر 63

فصلنامه تاریخ معاصر ایران

شماره 63

کتابفروشی سرای تاریخ

Adobe Reader V 8.0

20.8 MB

 

شماره ۱۹، مکتوبات 

  

مكتوب زنان

اجانب در بنادر

 

فاطمه معزي

 

«مكتوب از بوشهر» كه در اين شماره معرفي مي‌شود از زني است در جنوب ايران كه مسئله‌اش تماميت ارضي كشور و بي كفايتي حكومت در اداره ولايات است. "زهرا بي بي " اين نامه را چند ماه قبل از صدور فرمان مشروطه به روزنامه حبل‌المتين نوشته و در زماني است كه هنوز مكتوبات زنان چندان در نشريات منتشر نمي‌شد و بيشتر مباحث آنها در مكتوبات منتشره نيز مربوط به مسائل ملكي و گاهي هم اشاره به  ظلم حكام است. اما مكتوب زهرا بي بي محورش مسئله‌اي ملي است و از مشكلات شخصي او در اين نامه خبري نيست. نويسنده در پايان نامه به اجازه شوهر خود براي نگارش نامه تاكيد دارد.

 

" مكتوب از بوشهر"

            ديشب شوهر من روزنامه حبل‌المتين مي‌خواند و تحسين مي‌كرد. از شماره 26 صفحه 1 الي چهار راجعه به قدر و قيمت بنادر و سواحل. چون اين كمينه هم في الجمله سوادي دارد گوش دادم به خواندنش.

 

            اولا تحسين و تمجيد مي‌نمايم از نگارنده آن مقاله و نيز دعاگويي نسبت به جناب مدير محترم اين جريده كه از راه  وطن‌پرستي جرئت نمودند اين گونه نصايح را درج فرمايند.

 

            بلي حاكم بلد چه تقصير دارد در صورتي كه محكوم به حكم اجانب از مركز شود. عجالتاً حكومت اين صفحات رسماً با جناب دريابيگي مي‌باشد كه شجاعتش در جنگ و انصافش در حكومت و سلوكش با رعايا مشهور است، اما حقيقتا حكومت اين خليج در يد ديگران است و دريابيگي فعلا قدرت ممانعت ندارد.

 

            جناب مويدالاسلام بهتر آن است اولاً دست قدرت اجانب را از بنادر كوتاه كنيد كه نتوانند در طهران مشتبه كاري كه افتضاح دولت و ملت باشد بار آرند.

 

            باري از قلعه ساختن ذكر فرموده بوديد بايد پرسيد پول كجاست؟ دولت از كجا بياورد؟ در صورتي كه فلان بي انصاف از امتيازات هرموز و ميناب و ممسني سالي سيصد و پنجاه هزار تومان حق سلطان را ببرد بيچاره دولت چگونه مي‌تواند داراي پول شود و متحمل اين گونه مخارج فوق‌العاده شده در حفظ وطن ما بكوشد. پس بايد پرسيد چرا ظلم به وطن ما مي‌شود و فلان شخص بي جهة و به هيچ و پوچ سالي سيصد و پنجاه هزار تومان از ممالك ايران پول درآورد و قدرت‌نماييهايي كند كه الحق خلاف مدنيت و انصاف است.

 

            جناب مويدالاسلام خوب است اول علاج اين گونه دردها بكنيد و بعد در خيال قلعه‌بندي و لشگر خيزي باشيد. باري مطلب بسيار است سواد بيشتر از اين ندارم شما را به عصمت فاطمه طاهره صلوه الله و سلامه عليها و به حب وطن قسم مي‌دهم كه اين عريضه كمينه را درج كنيد. "  صحيح : زهرا بي بي.

 

             زوجه به قلم خود با اجازه شوهر خويش.       

                         




نام:                
*رايانامه( Email):
موضوع :
*نظر شما:


تماس با ما : 38-4037 2260 (9821+) -

کليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران مي باشد
درج مطالب در سایت لزوماً به معنی تاييد آن نيست

استفاده از منابع اين سايت با ذکر ماخذ مجاز است
بهترین حالت نمایش: IE8 یا نسخه بالاتر


 
www.iichs.org